به گزارش ایرنا، علی دهنوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : روزانه یکهزار تن پسماند در اصفهان جمع آوری می شود که حدود ٦٠٠ تن به کمپوست تبدیل و طی فرایند هایی ٣٠٠ تن آن به شیرابه و 100 تن کود تولید و متاسفانه بقیه آن به صورت ضایعات دفن می شود.
وی یادآور شد: روزانه ٤٠٠ تن ضایعات و مواد دورریز و پلاستیکی در اصفهان تولید و به طور نامناسب در دشت سجزی دفن می شود.
دهنوی از احداث ابر پروژه استحصال هیدروکربن صادراتی از ریجکت(دورریز و ضایعات) خطوط پردازش پسماند به روش در این سازمان خبر داد.
وی اظهارداشت : در این ابر پروژه ضایعات خطوط پردازش شامل مواد پلاستیکی، پایه نفتی و منسوجات از بین می روند.
وی با بیان اینکه در فرآیند پیرولیز مواد پایه کربنی در مجاورت گرما و نبود اکسیژن تجزیه شده و به روغن پیرولیزی و گاز سنتز تبدیل می شوند، تصریح کرد: با پردازش روغن بدست آمده در برج جداساز، امکان تولید هیدروکربن صادراتی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهردای اصفهان بیان کرد: برای اولین بار این سازمان به سمت ابر پروژه ای پیش رفته که با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری می رسد.
به گفته وی متاسفانه در زمان حال ٥٠ درصد از پسماندهای ورودی دفن می شوند که در تلاش هستیم با انجام ابر پروژه های متعدد این میزان را به ١٠ درصد برسانیم.
دهنوی با اشاره به ابر پروژه احداث پسماند سوز بیمارستانی برای نخستین بار در کشور و در اصفهان اظهارداشت: روزانه ١٥ تن پسماند عفونی در اصفهان و حدود ٣٠ تن در استان دفن می شود.
وی ادامه داد: مناسب ترین گزینه امحا کامل، زباله سوزی مرکزی کامل مجهز و استاندارد است که گزینه اصلی این سازمان استقرار یک واحد زباله سوز کوره دوار با ٢ محفظه احتراق می باشد که با این محفظه ها امکان رسیدن به دمای بالای ١٢٠٠ درجه سلسیوس و امحا کامل فراهم است.
وی خاطرنشان کرد: در نظر داریم که این پروژه مهم را تا پایان سال ٩٨ به بهره برداری برسانیم.
دهنوی یادآور شد : طراحی فرآیند مدیریت ضایعات ساختمانی، بازیافت پسماند ساختمانی، طرح تولید و توزیع جعبه های ایمن جهت جمع آوری پسماندهای ویژه خانگی، طراحی و تولید مخازن مخصوص کارتن پلاست جهت توزیع در مراکز آموزشی، طراحی و تولید سبدهای فلزی جمع آوری پسماند خشک و راه اندازی و تجهیز پردیس زیست محیطی از جمله طرح های در دست اقدام این سازمان است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه در مجموع ٩ پروژه کلان و اولویت دار برای سال ٩٨ در این سازمان طراحی شد، اظهارداشت: اصلاح و توسعه خطوط پردازش، پیرولیز، زباله سوز پزشکی، احداث مرکز پردازش پسماند خشک، بازیافت ضایعات ساختمانی، پردیس نمایشگاه محیط زیست، ساماندهی لندفیل سایت شرقی(سجزی)، تاسیسات انتقال و تصفیه شیرابه و تهیه و توزیع Safty box است.
وی با اشاره به پسماندهای ساختمانی گفت: یکی از منابع گرد و غبار در اصفهان همین پسماندهای ساختمانی هستند همچنین در دنیا ٥٠ درصد پسماندها را به چرخه بر می گردانند که در تلاش هستیم این اقدام را در این شهر اجرا کنیم.
دهنوی ادامه داد: بیش از ٦٠ درصد از پسماندهای ساختمانی در اختیار سازمان مدیریت پسماند به عنوان متولی اصلی نیست که سال ٩١ شیوه نامه ای وزارت کشور برای ساماندهی این زباله ها ابلاغ کرده که تاکنون در اصفهان اجرا نشده است.
به گفته وی روزانه حدود هفت هزار تن پسماند ساختمانی تولید می شود که فقط سه هزار تن آن در اختیار سازمان پسماند بوده و در گردنه زینل عملیات تسطیح سازی آن انجام می شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: کارخانه پسماند شهرداری اصفهان اواخر دهه ٦٠ احداث شده و از تکنولوژی قدیمی برخوردار است.
وی بیان کرد :
استراتژی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان برای سال ١٤٠٠ کاهش دفن ضایعات و شهر بدون دفن پسماند است.
بودجه سال ٩٧ این سازمان، حدود ٣٣٠ میلیارد ریال بوده که در اصلاح بودجه به ٣٥٠ میلیارد ریال رسیده و تمامی آن محقق شده است، بودجه سال ٩٨ این سازمان ٥٦٠ میلیارد ریال پیش بینی شده است.
این سازمان ١٠٠ نیروی رسمی و ٢٥٠ نیرو تحت نظر پیمانکار دارد و در مجموع ٣٥٠ نیرو را شامل می شود.
٩٩١٣/6026//
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.