به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
به گفته روان شناسان، افراد دارای اختلال اوتیسم به شیوه‌ای متفاوت دنیا را تجربه می کنند و در بسیاری از موارد آن ها دارای توانمندی‌های خاص و منحصربه ‌فردی هستند و خانواده و جامعه باید به این تفاوت ها احترام بگذارند و با کارشناسان توانمند در مورد این کودکان مشورت کنند و برای برخورد با آنان راهنمایی شوند، این درحالی است که برخی خانواده های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم زانوی غم بغل می گیرند اما باید بدانند بهتر است به دنبال راهکاری برای بهبود شرایط کودکانشان باشند تا بتوانند آن ها را از انزوا و گوشه نشینی نجات دهند.
در این بین پیشگیری از ابتلای جنین به اوتیسم نیازمند آگاه بودن خانواده ها از زمینه های بروز این اختلال است تا در آینده دچار مشکل نشوند.
یکی از بانوان می گوید: پسر 8 ساله ام مبتلا به اوتیسم است و امیدی به پیشرفتش ندارم و سعی می کنم از اقوام و خویشان دوری کنم.
وی که تمایلی به معرفی خود ندارد، اضافه می کند: چنان چه امکان رشد کودکان دارای اختلال اوتیسم وجود دارد، از متولیان مربوطه می خواهم راهنمایی های لازم را ارائه دهند و از طریق رسانه ها یا برگزاری جلسه های متعدد خانواده ها را آگاه کنند.
دکتر «علی متقیان»، یک روان شناس کودک با اشاره به این که اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی است، می گوید: اختلال مداوم در برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی و الگوهای رفتاری و تمایل یا فعالیت محدود و تکراری از ویژگی های اختلال اوتیسم است.
او با اشاره به این که این نشانه ها در اوایل کودکی وجود دارند و عملکرد روزانه فرد را محدود یا مختل می کنند، ادامه می دهد: وجود علایم و الگوهای حرکتی تکراری، مقاومت در برابر تغییرات محیطی و تغییر در فعالیت های روزمره زندگی و واکنش های غیر طبیعی نسبت به تجارب حسی، مثلا حساسیت بیش از اندازه نسبت به صدا از دیگر ویژگی های بیماری اوتیسم است.
وی بیان می کند: عوامل محیطی مانند آفت کش های مورد استفاده در نواحی که مادران باردار زندگی می کنند، ابتلای جنین به سرخک پیش از تولد و اضطراب مادر در دوران بارداری می تواند در ابتلای نوزاد به این اختلال مؤثر باشد.
وی بیان می کند: فشارها و حمله های ناگهانی به جنین در داخل رحم، وزن کم در هنگام تولد، طول دوره بارداری، کمبود اکسیژن هنگام تولد، عفونت های دوران بارداری مادر و عفونت های ویروسی که بر مغز و سیستم عصبی اثر منفی می گذارد به عنوان عوامل مؤثر در ابتلا به این اختلال مطرح شده اند.
وی می گوید: به عنوان یک متخصص در این حوزه معتقدم اوتیسم فقط یک اختلال نیست و اوتیسمی ها به شیوه‌ای متفاوت دنیا را تجربه می کنند و در بسیاری از موارد آن ها دارای توانمندی‌های خاص و منحصربه ‌فردی هستند و خانواده و جامعه باید به این تفاوت ها احترام بگذارند و با روان شناس در مورد این کودکان مشورت کنند.
وی که رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی است، با ابراز نگرانی از وضعیت برخی کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش پذیر می گوید: برخی کودکان دارای اختلال اوتیسم آموزش پذیر هستند و زمانی که به ما مراجعه نمی کنند از آموزش فاصله می گیرند و خانه نشین می شوند و علت این موضوع هم این است که در مراکزی پذیرش شده اند که در آن ها برای شان کاری انجام نمی شود.
وی بیان می کند: سال گذشته 12کودک مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شدند و چنان چه این آمار به 25 نفر برسد مدرسه اوتیسم به صورت مستقل راه اندازی خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بهزیستی می تواند کودکان دارای اوتیسم را به آموزش و پرورش استثنایی معرفی کند، بیان می کند: چنان چه این کودکان آموزش پذیر باشند پذیرش آن ها در تمام مدارس استثنایی امکان پذیر و همه خدمات آموزشی وتوان بخشی در مدارس رایگان است.
وی یادآورمی شود: در صورت رسیدن تعداد دانش آموزان به 25 نفر مدرسه ویژه اوتیسم در مرکز استان راه اندازی خواهد شد و همه خدمات مورد نیاز به این دانش آموزان ارائه می شود.
«قربانی»، مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی با اشاره به این که تا قبل از سال 79 هیچ اقدام قابل توجهی برای کودکان دارای اختلال اوتیسم انجام نشده بود، می گوید: در سال 80 با همکاری بخش غیردولتی مرکز آموزشی، توان بخشی اوتیسم راه اندازی شد.
وی تصریح می کند: مرکز اوتیسم خراسان شمالی به 50 کودک خدمات ارائه می دهد و تیم توان بخشی این مرکز شامل روان شناس بالینی، کاردرمان و گفتار درمان به افراد مورد نیاز خدمات ارائه می کنند.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.