احمد مجتهدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح، مراقبت های دهان و دندان و مراقبت های سلامت توسط مراقبان سلامت مراکز جامع بهداشت و خانه های بهداشت روستایی با همکاری آموزش و پرورش اجرا شده است.
وی با تاکید بر لزوم اجرای این طرح بهداشتی در مدارس گفت: پوسیدگی دندان به عنوان یکی از مهمترین مشکلات دانش آموزان بوده که در این طرح و در قالب طرح تحول نظام سلامت به آن پرداخته می شود.
وی ادامه داد: سوتغذیه، بیماری های دهان و دندان، التهاب و عفونت لثه ها، بوی بد دهان و همچنین ایجاد مشکلات روحی و روانی به دلیل از دست رفتن زیبایی چهره فرد، از مهمترین عوارض ناشی از پوسیدگی دندان در بین نوجوانان به ویژه دانش آموزان است.
مجتهدی اضافه کرد: بر این اساس طرح مراقبت از دهان و دندان یا وارنیش تراپی به عنوان برنامه جامع سلامت همزمان با سراسر کشور در مدارس ابتدایی اجرا می شود.
وی با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح آگاهی والدین از ضرورت انجام وارنیش تراپی در پیشگیری از پوسیدگی دندان در نوجوانان و جوانان گفت: با توجه به آمار قابل توجه پوسیدگی دندان در بین نوجوانان، پیشگیری از بروز بیماری های دهان و دندان مقدم بر درمان بوده و انجام وارنیش تراپی به عنوان یکی از برنامه های مهم اجرایی حوزه معاونت بهداشتی است.
وی افزود: از آغاز طرح تحول سلامت تا کنون پنج مرحله وارنیش تراپی برای دانش آموزان مقاطع ابتدایی انجام شده که در هر مرحله حدود 24 هزار دانش آموز مقطع ابتدایی این شهرستان توسط بهورزان خانه های بهداشت و مراقبان سلامت، خدمات سلامت دهان و دندان دریافت کرده اند.
بیش از 46 هزار دانش آموز و سه هزار کادر فرهنگی در 550 مدرسه دولتی و غیر دولتی مراغه در حال تحصیل و تدریس بوده و 18 مرکز بهداشت شهری در قالب مراکز جامع سلامت و 78 خانه بهداشت روستایی در شهرستان مراغه خدمات بهداشتی برای ساکنان مناطق شهری و روستایی ارائه می دهند.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.