مجتبی جلالی یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تجهیز مرکز پیش بینی هواشناسی از چند سال گذشته در این استان انجام شده است اظهار کرد: سامانه های هوشمند سیل را برای این استان راه اندازی خواهیم کرد که مطالعات اولیه انجام شده است.
وی گفت: در استان خراسان شمالی علاوه بر دیسکاشن هواشناسی و کشاورزی، دیسکاشن انرژی راه اندازی شده است که بحث مدیریت مصرف آب، برق و گاز با متولی دستگاه های مربوطه انجام می شود و اطلاعیه را در فصل تابستان به شرکت برق و در فصل زمستان به شرکت گاز می دهیم.
دیسکاشن هواشناسی کشاورزی پیش بینی های هواشناسی را با دقت و صحت هر چه بیشتر برای کاربران ارائه می دهد.
جلالی با بیان اینکه قبل از وقوع حوادث هشدارها، توصیه ها و اطلاعیه های لازم هواشناسی در اختیار دستگاه های مربوط قرار می گیرد افزود: هم اکنون از یک سری مدل های هواشناسی استفاده می کنیم که شرایط محلی را اعمال می کنند و از ایستگاه هایی است که در اطراف استان شرایط محلی را می گیرد.
به گزارش ایرنا به نقل از رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در نیمه نخست سال جاری، حوادث طبیعی 4 هزار و 780 میلیارد ریال به کشاورزی این استان خسارت زد.
عوامل خسارت زا در استان را سیل، زلزله، تگرگ و توفان، خشکسالی و سرمازدگی است و این عوامل به بخش های زراعت، باغبانی، تاسیسات و زیربنایی این استان خسارت وارده کرده است.
استان 28 هزار کیلومتر مربعی خراسان شمالی دارای اقلیم های مختلف است که در این خطه سالانه 344 هزار هکتار زمین به کشت محصولات زراعی و باغی اختصاص می یابد.
این استان در سال جاری جزو سه استان اول خشکسالی در کشور بوده است.
میانگین بارش ها از ابتدای فروردین ماه تاکنون 87.6 میلی متر در سطح استان بوده که نسبت به پارسال 52 درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت حدود 50 درصد کاهش داشته است.
3007/ 7186/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.