سید ابراهیم علوی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تکمیل عملیات اجرایی سدهای غلامان و قزلداش و اجرای شبکه‌های آبیاری سد و ساخت سد های گلمندره و بش قارداش نیز از جمله این طرح ها است.
وی علاج بخشی سد بیدواز اسفراین، تکمیل طرح های آبرسانی به 2شهر بجنورد و شیروان، اجرای خط انتقال پساب تصفیه شده اسفراین به زمین‌های پایین دست، اجرای خط انتقال پساب تصفیه شده بجنورد و ساخت ایستگاه آبسنجی قلعه بربر را از دیگر پروژه های در دست اجرا عنوان کرد.
علوی با اشاره به پروژه های اجرای پنج بند انحرافی و کانال انتقال آب، دو ایستگاه پمپاژ و دو آبگیر زیر سطحی و یک بند انحرافی و تغذیه مصنوعی در استان اظهار کرد: این پروژه ها شامل بند انحرافی و ایستگاه پمپاژ کوشکی ترکمن و بند انحرافی و کانال انتقال آب آغمزار و اینچه سفلی، چهارچوبه، کاریز، کیکانلو، امانلی، راستقان و آبگیر زیر سطحی چهاربید و سرانی و هنامه شیروان است.
وی انجام مطالعات کمی و کیفی دشت‌های استان و مطالعه برای ساخت سد قردانلو و دربند و شبکه آبیاری اراضی پایاب آن را از دیگر طرح های در دست اجرا عنوان کرد و افزود: ساماندهی رودخانه مرزی سومبار به طول 10 کیلومتر در دست پیگیری است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره اقدامات انجام شده در استان برای مدیریت منابع آب گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون هشت سد، 22 هزار هکتار شبکه آبیاری کشاورزی، چهار طرح بزرگ آبرسانی به شهرها از سدهای استان، 11 بند انحرافی و ده ها طرح و پروژه ریز و درشت دیگر در خراسان شمالی اجرا شده و به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی هیچ طرحی برای مدیریت منابع آب در استان خراسان شمالی اجرا نشده بود اظهار کرد: ساخت هشت سد، از جمله طرح ها و پروژه‌هایی که تاکنون برای مدیریت منابع آب خراسان شمالی اجرا و بهره برداری شده است.
وی تصریح کرد: ساخت سدهای شیرین دره، شیروان، اسفراین، چری، شورک، گلول، غلامان، قزلداش در مجموع با توان ذخیره 250 میلیون متر مکعب آب، بیش ‌از 22 هزار و 500 هکتار شبکه آبیاری زمین‌های پایاب سدهای شیرین دره، چری، شورک، شیروان و اسفراین را زیر پوشش دارد.
وی خاطرنشان کرد: چهار طرح بزرگ بلندمدت آبرسانی به شهرهای بجنورد، شیروان، اسفراین و گرمه و جاجرم از سدهای شیرین‌دره، شیروان و اسفراین نیز از دیگر اقداماتی است که به برکت نظام در استان اجرایی شده است.
علوی افزود: این طرح ها شامل 148 کیلومتر خط انتقال، سه تصفیه خانه بزرگ با ظرفیت تصفیه 1976 لیتر آب در ثانیه، چهار ایستگاه پمپاژ با 32 دستگاه پمپ مکش، 12 مخزن با مجموع ظرفیت حدود 75 هزار مترمکعب و سه حلقه چاه با دبی 80 لیتر در ثانیه است.
وی با اشاره به ساخت 11 بند انحرافی و کانال انتقال آب در استان گفت: این طرح ها شامل دهانه اجاق و سست اسفراین، ینگه قلعه شیروان، آرمود آقاچی فاروج ، قتلیش و قره‌خانبندی در بجنورد، آغمزار و اینچه سفلی و کیکانلو در مانه و سملقان و کانال انتقال آب شیرآباد و پیر شهید از دیگر اقدامات دولت در زمینه منابع آبی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: اجرای طرح آبرسانی به نیروگاه گازی شیروان، اجرای طرح آبرسانی به شهرک صنعتی اسفراین، نشان‌گذاری مرز آبی ایران و ترکمنستان و بازگشایی و لایروبی بستر اولیه رودخانه سومبار برابر پروتکل 1336 ایران و شوروی سابق و بازگرداندن رودخانه به آن و اجرای طرح ملی فرهنگ‌سازی دانش‌آموزی 'داناب' با پوشش بیش از 81 هزار دانش‌آموز مقطع راهنمایی ودوره اول متوسطه استان در سال های 1394و1390 از دیگر پروژه های اجرا شده در استان است.
وی، ساخت و بازسازی 15 ایستگاه آب سنجی و تجهیز سه ایستگاه آب و هواشناسی به دستگاه های ثابت، به‌هنگام سازی اطلس حوزه آبریز رودخانه اترک، انجام مطالعات ساخت 11سد و شبکه آبیاری و زمین های پایاب آنها، تعیین حریم و بستر 1600 کیلومتر از رودخانه‌های استان، ساماندهی بیش از 104 کیلومتر از رودخانه‌های داخلی و مرزی، بازگشایی 78 کیلومتر از رودخانه‌های داخلی و مرزی از جمله اقدامات انجام شده در این مدت عنوان کرد.
وی گفت: تاکنون بیش از سه هزار و 400 حلقه چاه غیرمجاز آب شناسایی شده و بیش از 900 حلقه چاه مسدود شده ست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، صدور یکهزار و 756 مجوز و پروانه بهره برداری از منابع آب زیر زمینی از ابتدای برنامه چهارم و تجهیز یکهزار و 149 حلقه چاه برق‌دار کشاورزی به شمارشگرهای هوشمند آب و برق را دیگر اقدامات برای مدیریت منابع آب در استان عنوان کرد.
میانگین بارندگی سالانه در استان خراسان شمالی 230 میلی متر و حجم منابع آب تجدید پذیر حدود یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است. از این مقدار حدود 870 میلیون متر مکعب آبهای سطحی استان را تشکیل می‌دهد و حدود 530 میلیون متر مکعب آبخوانهای زیرزمینی را تغذیه می کند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.