12 آذر که می رسد بسیاری از معلولان منتظر اتفاق تازه ای هستند تا شاید شرایط زندگیشان تسهیل شود و ارتقا یابد ومثل همه آحاد جامعه آنها هم قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از ساختمان‌ ها و اماکن عمومی و معابر شهری تردد کنند و از کلیه حقوق اجتماعی خود برخوردار شوند.
اما این 12 آذر هم شرمنده معلولان و افراد مسن، زنان باردار و کودکان شهرستان فاروج شد، چون در این درس نمره شهر به اذعان مسئولان ومتولیان و مردم صفر است.
انگار ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در روزمرگی های متولیان گم شده که در طراحی، تولید و ساخت ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نشده که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.
یکی از فرهنگیان معلول شهرستان در خصوص مناسب سازی نشدن فاروج گفت: موضوعات مناسب سازی در سطح معابر شهری،معابر و پیاده‌روها، تقاطع، پل های ارتباطی، عوامل محدود کننده و موانع در پیاده
روها، هم سطح سازی سواره رو وپیاده رو، استانداردهای مسیر نابینایان در مسیر تقاطع ها، نوع کف پوش و فاصله بین آنها در معابرو نوع زیر ساخت هاست که اگر بخواهیم با دیده اغماض هم به شهر فاروج در این بخش ها نگاه کنیم نمره بیشتر از صفر به متولیان این حوزه نمی توانیم بدهیم.
شیردل افزود: تا جایی که به ادارات شهرستان سر زده ام، تعداد دستگاه های مناسب سازی شده حتی به تعداد انگشتان یک دست نمی رسد، بیشتر ساختمان ها چند طبقه هستند وفاقد آسانسور یا بالاب، بویژه ورودی های مناسب هستند.
وی گفت: با این شرایط توقع دیدن سرویس بهداشتی مناسب، ایجاد مسیر برای نابینایان با استفاده از کف پوش های شیار دار، سطح شیب دار با نرده های ایمنی در ورودی این ساختمان ها را نباید داشته باشیم.
رویا یکی دیگر از معلولان شهرستان است که مناسب نبودن شرایط تردد در شهر او را منزوی و گوشه گیر کرده است.
او گفت: انگار در شهر سهمی برای ما تعریف نشده، خودپردازها حتی برای افراد سالم هم به آسانی قابل استفاده نیست، عبور از پیاده رو با فراز ونشیب هایی که در آن هست و سد معبر کسبه به آرزویی برای معلولان و حتی افراد مسن بدل شده است.
وی افزود: خیلی جاها توجیهمان برای انجام نشدن کار، نبود قانون مشخص و متولی است اما حقیقتا توجیه مسئولان برای انجام نشدن قانونی که تصویب و ابلاغ شده ، چیست؟
وی گفت: چه کسی بر کار شهرداری که مسئول دادن مجوز پایان کار به ساخت و سازها و اماکن عمومی است نظارت می کند؟ چطور این فضاها که حداقل استاندارهای مناسب سازی را ندارند پایان کار می گیرند؟
وی افزود: کاش مسئولان برای درک شرایط ما، یک روز فقط در سطح خیابان های اصلی ، اماکن عمومی مثل مسجد، پارک ها وفضای ورزشی تردد کنند.
وی گفت: قوانین مناسب‌سازی محیط شهری چرا در شهر ما ضمانت اجرایی ندارد و این قوانین برای ما جنبه تشریفاتی پیدا کرده است؟
این فارغ التحصیل رشته حقوق افزود: درمواد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان صراحتا آمده است ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تربیت بدنی و شهرداری‌ها موظفند کتابخانه، مکان های ورزشی، پارک و تفریحی خود را به نحوی ساخته و تجهیز کنند که امکان بهره‌مندی معلولان فراهم شود اما به رغم آن پارکی که در سال های اخیر در شهر ساخته شد، حداقل های مناسب سازی را ندارد و معلولان، افراد مسن و.. باید بالی برای پریدن داشته باشد تا بتواند از این فضا استفاده کند.

**مددجویان معلول ما از حداقل حقوق شهروندی هم برخوردار نیستد
این مطلب را رئیس بهزیستی شهرستان فاروج گفت و اظهار داشت: از مجموع معلولان شهرستان، 865 نفر در شمار مددجویان ما قرار دارند و آنان در فضای شهر از حداقل حقوق شهروندی برخودار نیستند.
مریم وافری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مکان های عمومی، مذهبی، ورزشی، وادارات شهر مناسب سازی نشده و سطوح شیب داری که بعضی دستگاه ها ایجاد کرده اند هم استانداردهای لازم را ندارد.
وی بیان داشت: از ابتدای سال 2 نشست مناسب سازی برگزار شد ویکی از مصوباتش جایگزینی رمپ سیار به جای ساخت سطح شیب دار در ساختمان های اداری دارای محدودیت بود که محقق نشد.
وی افزود: راهکار دیگر برای ساختمان های قدیمی ادارات هم ایجاد میز خدمت در طبقات همکف بود تا معلول با حضور در آنجا مطالباتش را پیگیری کند اما بسیاری از معلولان در مراجعه به بهزیستی از عملی نشدن این مصوبه هم گلایه داشتند.
وی افزود: مصوبه ارائه مستندات هر سه ماه، از فعالیت های مرتبط با مناسب سازی هم همچنان بدون خروجی مانده است.
رئیس بهزیستی فاروج بیان داشت: نمره شهر در مناسب سازی صفر است و نه در ساخت وسازهای جدید رعایت شده نه شاهد همسطح سازی پیاده رو و خیابان و مناسب سازی اماکن عمومی و ادارات بودیم.

**الزام قانونی که دیگر نیاز به نشست و جلسه ندارد، همه ما متولیان قصور داشته ایم
عضو شورای اسلامی شهر فاروج گفت: معلولان و افراد مسن جزئی از شهروندان هستند و با وجود الزامات قانونی برگزاری جلسه برای به اجماع رسیدن در چیزی که قانون آن را تکلیف کرده معنایش قصور دستگاهای متولی است.
علی توافقی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در بسیاری از خدمات از مرحله شعار به عمل نرسیده ایم، حقوق همه شهروندان از سوی قانونگدار تعین شده اما عملیاتی نشده است.
وی با اذعان به اینکه حتی به شرایط نسبی هم برای حضور بهتر معلولان و افراد مسن در سطح شهر نرسیده ایم، افزود: در حوزه نظارت ها ضعیف عمل کرده ایم، ساخت و سازهای اماکن عمومی و اداری، پیاده رو سازی و ... نقص دارند.
توافقی افزود: تصرف معبر عمومی را دربسیاری از بخش های شهر شاهدیم و گاهی بعضی کسبه، حتی علاوه بر پیاده رو بخشی از خیابان را هم ملک شخصی خود می دانند که این قابل قبول نیست و باید نظارت ها را در این بخش بیشتر کنیم.
وی با اشاره به اینکه برای حمایت از تولید و کمک به صنف آجیل فروش ،استفاده از فضای یک تا یک ونیم متری در پیاده رو از سوی آنان در نشست هایی که با دستگاه های مرتبط برگزار شده، موافقت شده است افزود: اما این به آن معنا نسیت که حق مردم را این افراد تصرف کنند.
توافقی افزود: این اهمال کاری ها و عدم نظارت ها از سوی دستگاه هایی مثل شهرداری، نظام مهندسی ، مسکن و شهرسازی باید ساماندهی شود و مردم هم با مشاهده هر مورد تخلف، گزارش دهند تا با روحیه مطالبه گری آنان نظارت ها افزایش یابد.
وی تاکید کرد: حق با مردم است و ما در این بخش کوتاهی کرده ایم.
در شهرستان فاروج850 پرونده در حوزه توانبخشی فعال است که شامل 865 معلول می شود، اما مناسب سازی شهر فقط صرفا برای معلولان نیست و 6 هزارو 900 سالمند شهرستان و کودکان را هم نباید فراموش کرد.
7187/ 6042 گزارش از : مرضیه مهربان انتشار: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.