به گزارش ایرنا والی محمد روز دوشنبه در نشست مشترک اعضای هیات تجاری و بازرگانی کشور پاکستان با تجار و بازرگانان خراسان شمالی اظهار کرد: از این میزان صادرات از ایران به پاکستان 184 میلیون دلار و واردات از پاکستان به ایران 44 میلیون دلار بوده است.
وی بر گسترش روابط تجاری ایران و پاکستان تاکید کرد و افزود: تلاش می شود تا تبادلات تجاری ایران و پاکستان به 500 میلیون دلار برسد.
سرپرست هیات تجاری پاکستان با بیان اینکه از کشور ایران بیشتر خشکبار و انواع میوه به پاکستان صادر می شود افزود: همچنین از کشور پاکستان نیز بیشتر برنج به ایران وارد می شود.
وی خواستار تشکیل مرکز تجاری بزرگ توسط پاکستان و ایران شد و اظهار کرد: لازم است برای تبادلات تجاری بیشتر چنین مرکزی راه اندازی کنیم تا صادرات و واردات بین دو کشور افزایش یابد.
سرپرست هیات تجاری پاکستان افزود: ظرفیت و پتانسیل گسترش روابط تجاری بین ایران و پاکستان وجود دارد، در این راستا باید تلاش کنیم و اقتصاد هر دو کشور را رونق دهیم.
والی محمود خواستار آسان سازی در روند تجاری برای هر دو کشور شد و اظهار کرد: در این راستا باید تلاش کنیم تا مسائل و مشکلات که در حوزه تبادلات تجاری وجود دارد برطرف شود تا تجار به راحتی بتوانند به تجارت خود بپردازند.
وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات رفت و آمدها نیز باید برطرف شود افزود: این روند نیز باید آسان سازی شود تا تجار و حتی گردشگران با مشکل مواجه نشوند، این امر به تجارت هر دو کشور کمک خواهد کرد.
وی بر تشکیل هیات و کمیته مشترک بین دو کشور تاکید کرد و گفت: هر چند ماه باید بین هیات تجاری دو کشور جلسه هایی گذاشته شود تا روند تبادلات تجاری هموار تر شود.
وی از تشکیل نمایشگاه بزرگ در پاکستان نیز خبر داد و افزود: از تجار می خواهیم که در این نمایشگاه شرکت کنند تا با محصولات پاکستان بیشتر آشنا شوند.
هیات 24 نفره تجار پاکستان امروز از ظرفیت های کشاورزی و صنعتی استان خراسان شمالی بازدید می کنند.
استان خراسان شمالی پارسال 7 هزار و 500 تن انگورکلاهداری به کشور پاکستان صادر کرد قرار است این میزان در سال جاری افزایش چشمگیری داشته باشد.
اما، این استان در نیمه نخست امسال 311 هزار تن کالای تولیدی استان خراسان شمالی به ارزش 61.5 میلیون دلار به خارج از کشور صادر کرد.
میزان صادرات استان در این مدت نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی 92 درصد و از لحاظ وزنی 19.6 درصد رشد داشته است.
عمده کالاهای صادراتی استان در نیمه نخست امسال شامل محصولات پتروشیمی، پودر آلومینا، محصولات فولادی، محصولات پلاستیکی، محصولات ساختمانی، مواد غذایی، محصولات کشاورزی و فرش ماشینی بود.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در حوز کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.