غلامرضا شعبانی بهار دوشنبه در حاشیه برگزاری مسابقات کشتی با چوخه 14فروردین در گود چشمه زینل خان اسفراین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حضور گسترده مردم مشتاق به این ورزش بومی و پهلوانی و وجود چنین فضای بسیار مطلوبی که مردم از آن استقبال گسترده ای می کنند برای مسئولان این وزارتخانه مهم است.
وی افزود: وزارت ورزش و جوانان از هرگونه برنامه ای که در توسعه و تقویت این گونه برنامه ها باشد حمایت می کند.
شعبانی بهار با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان از پروژه مسقف کردن گود چشمه زینل خان اسفراین حمایت می کند افزود: کشتی باچوخه با این قدمت و فرهنگی که دارد حق دارد فضای مناسب داشته باشد.
معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: پیشنهاد داده ایم که کاری مشارکتی بین وزارت ورزش و جوانان و استانداری و نمایندگان مردم در استان برای مسقف کردن مجموعه گود زینل خان اسفراین پی گیری تا نگرانی هر ساله شرایط جوی برای برگزاری این مسابقات برطرف شود.
شعبانی بهار افزود: امسال در بحث بودجه 20 و 7صدم درصد تمام این بودجه استانی است و در اختیار استاندار، شورای برنامه ریزی ، ادراه کل ورزش و جوانان استان و نمایندگان قرار می گیرد و از مسئولان استان می خواهیم از هم اکنون یکی از پروژه های که بتواند از بودجه 20و 7صدم درصد استفاده کند مسقف کردن گود زینل خان باشد.
به گزارش ایرنا، همه ساله در 14 فروردین، شهرستان اسفراین طبق سنتی دیرین و کهن میزبان بزرگترین مسابقات ملی کشتی با چوخه کشور با حضور نام آوران این عرصه از سراسر کشور است.
این مسابقات امسال هم با حضور 191کشتی گیر از سراسر کشور صبح دوشنبه آغازشد و پس از رقابت های نفس گیر کشتی گیران عصرامروز با معرفی تیم ها و نفرات برتر به کار خود پایان داد.
این رویداد بزرگ ورزشی که ازآن به عنوان بزرگترین رویداد گردشگری تک مکانی و تک زمانی ورزش کشور نیز یاد می شود، بیش از 70هزار تماشگر مشتاق در گود چشمه زینل خان از نزدیک تماشا می کنند.
کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پر طرفدار دراین خطه است که به عنوان میراث معنوی در سال 87 به شماره 30 در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.
چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.
مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادتها و دلاوریهای پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.
کشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه که معمولا' از پیشکسوتان کشتی با چوخه است، کشتی را آغاز می کنند.
کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است
شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی مهد کشتی با چوخه است و تاکنون پهلوانان و قهرمانی زیادی ازاین خطه برای کشور درمیادین ملی و بین المللی افتخار آفرینی کرده اند.
7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.