به گزارش ایرنا این مسابقات با حضور 191کشتی گیر از سراسر کشور صبح دوشنبه آغازشد و پس از رقابت های نفس گیر کشتی گیران عصرامروز با معرفی تیم ها و نفرات برتر به کار خود پایان داد.
در بخش تیمی، تیم سبک سازان شرق با 31 امتیاز جایگاه نخست، تیم مجتمع فولاد اسفراین با 29 امتیاز رتبه دوم و تیم شرکت لوله گستر اسفراین با کسب 21امتیاز جایگاه سوم این رقابت ها را به دست آوردند.

*نتایج نفرات برتر:
وزن -74 کیلوگرم: علی مردانی از تیم مجتمع فولاد اسفراین، ابراهیم ولیان از تیم لوله گستراسفراین و علی رنگانی از تیم سبک سازان شرق به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
وزن -84 کیلوگرم:الیاس اکبری از تیم لوله گستر اول، هادی قدیمی از تیم سبک سازان شرق دوم و جبار غلامی از تیم مشهد و محمد رزم آرا از تیم تایباد به طور مشترک سوم شدند .
وزن -96 کیلوگرم: وحید قائمی از تیم مجتمع فولاد اسفراین اول، محمد تیموری از تیم تربت جام دوم و قاسم احدی تیم چناران و حامد میزاپور از تیم تربت جام به طور مشترک سوم شدند.
وزن + 96 کیلوگرم: جواد محجوب از سبک سازان شرق اول، کامران رستمی از تیم فولاد اسفراین دوم و امین جعفرزاده از تیم مجتمع فولاد اسفراین هم مقام سوم این مسابقات را به دست آوردند.
به نفرات اول این مسابقات مبلغ 5 میلیون تومان ، دوم 4 و سوم 3 میلیون تومان پرداخت شد.
همچنین در حاشیه این رقابت ها و برای اولین بار همایش ملی آیین فتوت و فرهنگ پهلوانی، نکوداشت رویداد فرهنگی ورزشی کشتی باچوخه با 110 مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش برگزار شد.
به گزارش ایرنا مسابقات ملی کشتی با چوخه 14فروردین در گود چشمه زینل خان اسفراین امسال با وجود هوای سرد با استقبال گسترده مردم و علاقه مندان به این رشته ورزشی برگزارشد .
معاون توسعه ورزش همگانی وزیر ورزش و جوانان، مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری، مشاوران و معاونان استاندا رخراسان شمالی، شماری از مدیران کل استان، نماینده مردم شهرستان اسفراین در مجلس شورای اسلامی از جمله میهمانان ویژه این مسابقات بودند.
به گزارش ایرنا همه ساله در 14 فروردین، شهرستان اسفراین طبق سنتی دیرین و کهن میزبان بزرگترین مسابقات ملی کشتی با چوخه کشور با حضور نام آوران این عرصه از سراسر کشور است.
این رویداد بزرگ ورزشی که ازآن به عنوان بزرگترین رویداد گردشگری تک مکانی و تک زمانی ورزش کشورنیز یاد می شود، بیش از 70هزار تماشگر مشتاق در گود چشمه زینل خان از نزدیک تماشا می کنند.
کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پر طرفدار دراین خطه است که به عنوان میراث معنوی در سال 87 به شماره 30 در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.
چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.
مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادتها و دلاوریهای پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.
کشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه که معمولا' از پیشکسوتان کشتی با چوخه است، کشتی را آغاز می کنند.
کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است
شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی مهد کشتی با چوخه است و تاکنون پهلوانان و قهرمانی زیادی ازاین خطه برای کشور درمیادین ملی و بین المللی افتخار آفرینی کرده اند.
7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.