به گزارش ایرنا، در این مسابقات 195 کشتی گیر در قالب 30 تیم از استان های تهران، البرز ، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران و گلستان حضور دارند که در اوزان منهای 70، منهای 80، منهای 90 و به اضافه 90 با یکدیگر رقابت می کنند.
فرماندار اسفراین در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: تمهیدات لازم از جمله اسکان مسافران و ورزشکاران و پوشش رسانه ای مناسب این رقابت ها انجام شده است.
جواد نوروزی با بیان اینکه معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان از میهمانان ویژه این مسابقات است افزود: : 2مدرسه ، مهمانسراهای مجتمع های صنعتی و هتل ساریگل این شهرستان برای اسکان ورزشکاران ومیهمانان این مسابقات در نظر گرفته شده است و هیچ گونه شکلی برای اسکان وجود ندارد.
وی گفت: این رقابت ملی از چهار شبکه سیما شامل شبکه های سه سیما، شما، ورزش و شبکه استانی خراسان شمالی (اترک)به صورت زنده پخش می شود.
فرماندار اسفراین با بیان اینکه باتوجه به پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی احتمال بارندگی امروز دوشنبه در شهرستان اسفراین وجود دارد افزود: تدابیر لازم در این زمینه در نظر گرفته شده است.
نوروزی گفت: 2ساعت آغازین مسابقات در گود چشمه زنیل خان برگزارمی شود و پس از آن در صورت بارندگی در ساعت های میانی روز، مسابقات در 2 سالن برگزار خواهد شد.
نوروزی با بیان اینکه برای تمهیدات انتظامی و ترافیکی مسابقات ملی کشتی باچوخه 14فرودین در شهرستان 20جلسه با مسئولین مرتبط برگزار شده است افزود: امسال فضای پارکینگ بیشتری برای وسایل نقلیه تماشاگران ومیهمان درنظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته فضای پارکینگ 50 درصد افزایش یافته است.
فرماندار اسفراین از آمادگی کامل نیروهای امدادی و اورژانس شهرستان برای امدادرسانی در محل برگزار کشتی باچوخه خبرداد وافزود: 2بالگرد امدادو نجات و اورژانس درروز 14فروردین در محل برگزاری مسابقات کشتی با چوخه اسفراین برای امدادرسانی مستقر هستند.
نوروزی گفت: برپایی غرفه معرفی شهرستان و صنایع دستی شهرستان و استان و چادر عشایری در حاشیه برگزاری مسابقات در محدوده گود چشمه زینل خان برای مسافران و تماشاگران از برنامه های جنبی درنظر گرفته شده است .
وی افزود: این مسابقات از ساعت 8:30صبح آغاز وتا16:30عصر ادامه خواهد یافت که در پایان مسابقات هدایای نقدی و صنایع دستی استان به ارزش 480میلیون به نفرات برتر هر وزن اهدا خواهد شد.
به گزارش ایرنا امسال همزمان بابرگزاری مسابقات ملی کشتی باچوخه درگود زینل خان اسفراین همایش ملی آیین فتوت و فرهنگ پهلوانی نکوداشت کشتی با چوخه در این شهرستان هم باحضور مدیر کب تربیت بدنی وزارت علوم برگزار می شود .
به گزار ش ایرنا همه ساله در 14 فروردین، شهرستان اسفراین طبق سنتی دیرین و کهن میزبان بزرگترین مسابقات ملی کشتی با چوخه کشور با حضور نام آوران این عرصه از سراسر کشور است.
این رویداد بزرگ ورزشی که ازآن به عنوان بزرگترین رویداد گردشگری تک مکانی و تک زمانی ورزش کشورنیز یاد می شود، بیش از 70هزار تماشگر مشتاق در گود چشمه زینل خان از نزدیک تماشا می کنند.
کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پر طرفدار دراین خطه است که به عنوان میراث معنوی در سال 87 به شماره 30 در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.
چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.
مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادتها و دلاوریهای پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.
کشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه که معمولا' از پیشکسوتان کشتی با چوخه است، کشتی را آغاز می کنند.
کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است
شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی مهد کشتی با چوخه است و تاکنون پهلوانان و قهرمانی زیادی ازاین خطه برای کشور درمیادین ملی و بین المللی افتخار آفرینی کرده اند.
7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.