علی اصغر شریکیان یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در یک هکتار 70 هزار هکتار اصله نشاء تولید خواهد شد، اظهار کرد: این گیاهان دارویی شامل آویشن باغی، مریم گلی، بادرنج بویه و به لیمو است که در آینده به استان های همجوار هم داده خواهد شد.
وی با اشاره به شرایط گیاهان دارویی گفت: این نوع گیاهان در ارتفاعات مناسب و جایی که رطوبت نسبی نیاز دارند رشد می کنند که علاوه بر خواص دارویی، اشتغالزایی، درآمدزایی و سلامت را به دنبال دارد.
شریکیان با بیان اینکه استفاده از نهال شناسه دار و ارقام تجاری، به عنوان یکی از اساسی ترین ابزارهای تحول بخش باغبانی برای مقابله با تنش های محیطی، بیولوژیکی و بهره مندی از فرصت ها و مزیت های موجود باید مورد توجه باغداران قرار گیرد افزود: نهال سالم و شناسه دار بهترین نهاده در فرآیند تولید محصولات باغبانی است که ضامن تولید کمی و کیفی مطلوب و بهره برداری بهینه از منابع پایه (آب و خاک )، سایر نهادهای تولید و نیروی انسانی خواهد بود.
مدیر امو باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون استان دارای 13 نهالستان تولید کننده نهال هسته دار و دانه دار و پسته می باشد که بیش از 350 هزار اصله نهال شناسه دار از انواع ارقام میوه های هسته دار ودانه دار شامل سیب، گلابی، آلو، زردآلو، بادام، هلو و پسته تولید کرده است.
در استان خراسان شمالی از جمعیت 941 هزار نفری بیش از 400 هزار نفر در قالب 117 هزار خانوار در روستاها سکونت دارند که 344 هزار هکتار اراضی کشاورزی را با 82 هزار بهره برداری راهبری می کنند.
سالانه در این استان بیش از یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصول باغی، زراعی و دامی تولید می شود.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.