علی اصغر شریکیان سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در این خصوص تولید 120هزار قلمه ریشه دار گل محمدی و بیش از 300 نوع گیاه دارویی آویشن باغی، مریم گلی، بادرنجبویه، به لیمو و ...پیش بینی می شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته قلمه گل محمدی مورد نیاز استان از آذربایجان شرقی تامین شده بود گفت: همچنین پایه های رویشی گزیلا و پیردآف برای تولید نهال رویشی گیلاس و گلابی و به، ارقام گردو چندلر، فرانکت، فرنو و رند جهت ایجاد باغ گردوی مادری به منظور تولید نهال گردو پیوندی برای نهالستان های متقاضی تامین شده است تا زمینه توسعه باغات نوین با پایه رویشی فراهم شود.
شریکیان افزود: تامین ارقام وپایه های تجاری، نظارت بر روند تولید، توزیع وجابجایی نهال، هدفمند سازی یارانه نهال، احداث باغ مادری و تولید نهال شناسه دار از برنامه ها و سیاست های اجرایی مدیریت باغبانی است.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با هماهنگی های به عمل آمده با سازمان نظام مهندسی، اداره کل تعزیرات، اماکن و پلیس راهور اقدامات لازم برای جلوگیری ازورود نهال غیرشناسه دار از مبادی ورودی استان انجام شده است.
شریکیان با بیان اینکه نظارت های لازم از مراکز عرضه نهال و نهالستان ها انجام می شود افزود: باغداران از کشت نهال بدون شناسه و تامین نهال از مراکز توزیع و نهالستان های غیرمجاز جدا خودداری و در این خصوص با کارشناسان باغبانی مدیریت های جهاد کشاورزی مشورت کنند.
در استان خراسان شمالی از جمعیت 941 هزار نفری بیش از 400 هزار نفر در قالب 117 هزار خانوار در روستاها سکونت دارند که 344 هزار هکتار اراضی کشاورزی را با 82 هزار بهره برداری راهبری می کنند.
سالانه در این استان بیش از یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصول باغی، زراعی و دامی تولید می شود.
7186 / 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.