رحیم آذری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از لازمه های اجرای این طرح، فرهنگ سازی میان مردم برای مصرف گوشت مرغ با وزن کمتر است زیرا اکنون ذائقه مردم به گونه ای است که مرغ های درشت و با وزن بالاتر متقاتضی بیشتری دارد.
وی افزود: تاخیر در زمان کشتار و ارسال به موقع مرغ ها به کشتارگاه ها از دغدغه های مرغداران در اجرای این طرح است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی تصریح کرد: در این طرح، حداکثر لاشه مرغ ها باید 2 هزار و 200 گرم باشد تا برای عرضه به بازار تزریق شوند اما بعضا بازار کشش ندارد و مرغ با تاخیر کشتار می شوند و در سالن ها اضافه وزن پیدا می کنند.
وی با بیان اینکه مرغداران نیز خواستار این هستند که در طی کمتر از 42 روز، مرغ ها از سالن ها خارج شوند افزود: در اجرای طرح مزبور، بازار شرایطی را برای خرید مرغ گذاشته است که در صورت رعایت نشدن آن، عرضه مرغ ها با مشکل روبه رو می شود.
آذری خاطرنشان کرد: در طرح کاهش سن و وزن مرغ تلاش می شود تا ذائقه مردم به مصرف مرغ با سایز کوچک تر و وزن کمتر سوق داده شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی درباره مزایای این طرح گفت: به هر میزان که مرغ زمان بیشتری در سالن های مرغداری بماند، احتمال استفاده از داروها بیشتر می شود و علاه بر آن وزن مرغ نیز بیشتر می شود.
وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح کمک می کند تا بستر ها برای تولید مرغ هایی مطابق با سلیقه بازارهای خارجی و صادرات مهیا شود.

*کاهش قیمت مرغ، مرغداران را متضرر می کند

آذری در بخش دیگر سخنان خود درباره کاهش قیمت مرغ در یک ماه اخیر گفت: قیمت مرغ در یک ماه اخیر کاهش یافته است و مرغ زنده به ازای هر کیلوگرم، 45 هزار ریال از مرغدار خریداری می شود.
وی افزود: این در حالی است که برای تولید هر کیلوگرم مرغ بدون لحاظ کردن سود، 47 هزار ریال در سالن های مرغداری هزینه می شود و بر این اساس مرغداران به ازای تولید هر کیلوگرم از این محصول یکهزار ریال متضرر می شوند.
آذری اظهار داشت: 85 واحد مرغداری در خراسان شمالی وجود دارد که ظرفیت این واحدها در یک دوره بیش از یک میلیون و 971 هزار قطعه است.
وی افزود: از این تعداد، 67 واحد مرغداری با ظرفیت بیش از یک میلیون و 608 هزار جوجه ریزی در هر دوره فعال هستند و سالانه حدود 6 میلیون و 500 هزار قطعه جوجه ریزی در سالن های مرغداری استان انجام می شود.
در خراسان شمالی سالانه 9هزار تن گوشت مرغ تولید می شود که این رقم معادل نیمی از میزان مصرف این محصول در استان است.
سرانه مصرف گوشت مرغ در خراسان شمالی به ازای هر فرد 19.2 کیلوگرم است که از میانگین کشوری پایین تر است.
6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.