انتشار خبر شیوع جذام در فضای مجازی فقط برای تشویش اذهان عمومی بوده و جذام، مختص انسان است و نمی‌تواند طیور را آلوده کند.

به گزارش جماران، مجتبی ورمقانی بامداد روز پنجشنبه در جریان بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه کردستان از کشتارگاه طیور استان افزود: انتشار این خبر در فضای مجازی فقط برای تشویش اذهان عمومی بوده و جذام، مختص انسان است و نمی‌تواند طیور را آلوده کند.
وی ادامه داد: تصویری که به عنوان عارضه جذام مرغی به مردم عرضه منتشر شده (plantar pododermatitis) نام دارد و در اثر نامناسب بودن بستر پرورش مرغ ها و بخصوص در مرغ های سنگین ایجاد شده و بیشتر مربوط به سوختگی پوست کف پا در اثر آمونیاک حاصل از کود مرغ در بستر است.
وی اظهار کرد: این عارضه به خصوص در زمستان به دلیل سرمای هوا و کم بودن تهویه ها ی سالن مرغداری و رطوبت بالای بستر بیشتر دیده می شود.
ورمقانی با اشاره به نظارت های کامل و سخت گیرانه دامپزشکی به شهروندان اطمینان داد مرغ‌های بسته‌بندی شده، تحت نظارت اداره کل دامپزشکی روانه بازار مصرف می شود.
وی اضافه کرد: مرغداری‌های صنعتی کشتار خود را تحت نظارت اداره کل دامپزشکی و در کشتارگاه های صنعتی طیور انجام می‌دهند و هر مورد مشکوکی به عفونت و انواع بیماری بلافاصله از چرخه کشتار خارج می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اهداف بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه از کشتارگاه طیور گفت: این بازدید برای اطمینان خاطر بیشتر شهروندان و تنویر افکار عمومی خبرنگاران رسانه های ارتباط جمعی به صورت سرزده از کشتارگاه های طیور انجام شد.
وی اضافه کرد: در استان کردستان پنج کشتارگاه صنعتی مرغ در شهرستان های دهگلان، بانه، مریوان، بیجار و سنندج فعالیت می کنند و کشتارگاه های صنعتی استان ظرفیت کشتار 10 هزار قطعه در ساعت را دارند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان کردستان نیز گفت: بابت تامین غذای سالم، مجموعه دامپزشکی زحمات زیادی را متحمل می‌شوند که گاها تا ساعت پنج صبح در کشتارگاه بر روند کشتار نظارت می‌کنند.
محمدرضا امانی افزود: سامانه ردیابی مرغ شناسنامه‌دار در استان فعال شده و دامپزشکی با تشدید نظارت‌ها، روزانه اکیپ‌هایی را در سطح کشتارگاه‌ها مستقر می‌کند.
وی افزود: بحث کاهش وزن طیور در استان و رساندن آن به حد استاندارد پیگیری می‌شود که از 2 کیلو و 400 گرم آغاز شده و به صورت پلکانی تا یک کیلو و 600 گرم کاهش خواهد یافت.
وی اظهار کرد: هر اندازه وزن مرغ در هنگام کشتار کمتر باشد میزان ضایعات آن کمتر و از سلامت بیشتری برخوردار است.
بامداد پنجشنبه جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه کردستان از کشتارگاه طیور بازدید کردند.
در این بازدید اصحاب رسانه کردستان از نزدیک مراحل مختلف قصابی، نظارت بهداشتی و شرعی، تخلیه اندرونی، قطعه بندی، بسته بندی، بارگیری و پلمپ محموله با نظارت دامپزشکی را در کشتارگاه طیور مشاهده کردند.
از چند هفته قبل تصاویری در فضای مجازی(تلگرام) در خصوص شیوع نوعی بیماری طیور به نام جذام مرغ منتشر شده بود که انتشار این تصاویر نوعی نگرانی را در خصوص وجود این بیماری ناشناخته در بین شهروندان ایجاد کرده بود.
هم اکنون 718 واحد صنعتی مرغداری در استان کردستان با ظرفیت 14 میلیون و 300 هزار قطعه در دوره و 57 میلیون قطعه در سال وجود دارد.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: مسعود احمدی

منبع ‫:‬ ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.