معاون سلامت اداره کل دامپزشکی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه درمجموع 71هزار و517 رأس گوسفند و بز و 5هزار و339 رأس دام سنگین در کشتارگاه های استان با نظارت بهداشتی و شرعی بازرسان دامپزشکی کشتار شده که حاصل آن، تولید 2هزار و 414 تن گوشت قرمز بوده است.
دکتر حمید رمضانی اضافه کرد: در همین مدت با کشتار بیش از 4 میلیون و 181 هزار قطعه مرغ در کشتارگاه های طیور استان، 8هزار و 730 تن گوشت مرغ هم استحصال و به بازار عرضه شد.
در خراسان شمالی یک کشتارگاه صنعتی دام در مرکز استان به همراه هفت کشتارگاه دام سنتی شهرستان ها و 3 کشتارگاه صنعتی پرندگان دایر است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی هم چنین گفت: نظارت مستمر بازرسان و ناظران بهداشتی و شرعی مستقر در 11 کشتارگاه دام و طیور استان در 9 ماه گذشته به ضبط و معدوم سازی 56 تن گوشت و آلایش غیر قابل مصرف منجر شده است.
رمضانی در ادامه با اشاره به بازرسی های دوره ای و نظارت روزانه بر فعالیت مراکز تولید، فراوری و نگهداری، وسایل حمل و واحدهای عرضه فرآورده های دامی گفت: امسال تاکنون با انجام بیش از 41 هزار نوبت بازدید از 1400 واحد تحت نظارت دامپزشکی در بجنورد و دیگر مناطق استان، افزون بر 57 تن فرآورده غیربهداشتی یا مشکوک، ضبط و 35 تن از این مقدار، با دستور مراجع ذی صلاح قضایی از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.
وی تصریح کرد: یا احتساب این آمار، جمع کل فرآورده های ضبطی 9 ماهه در استان شامل مراکز تحت نظارت و کشتارگاه ها بیش از 110 تن بوده که حدود 85 تن از آن با هدف حفظ سلامت مصرف کنندگان معدوم شده است.
وی با بیان این که در این ارتباط تاکنون 87 پرونده تخلف بهداشتی، تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده است، از عموم شهروندان خواست برای حفظ سلامت خود و خانواده ها، فرآورده های خام دامی مصرفی خانوار را از مراکز معتبر، تهیه و هنگام خرید، به مهر و برچسب دامپزشکی و شناسه بهداشتی کالا توجه کنند.
وی خاطر نشان کرد: سامانه تلفنی 1512 دامپزشکی استان در تمام ساعات شبانه روز آماده دریافت نظرات و گزارش های مردمی است.
خبرنگار : محسن داوری ** انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
7184/1744

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.