یکی کاسب بود و دیگری مدیر مجتمع تجاری، رییس کارخانه، فرماندار، حاجی مرادیان کشاورز، ریش سفید نام آشنا در مشهد، همه نیکوکاران دور هم جمع بودند با همه تفاوت ها اشتراکشان در صفت خیراندیشی و خیری در حوزه فرهنگ بود.
نامه رسان این نشست برای تحویل نامه ها یک بار گذرش به مصالح فروشی افتاد و بار دیگر به زمین کشاورزی، در نامه ها عنوان هیچ کدام از میهمانان نیامده بود، همه با نام پرمصمای فرهیخته، مخاطب قرار گرفته بودند.
میهمان ها در فضای تنها کتابخانه عمومی شهر که در ساختمانی قدیمی و استیجاری واقع است حضور به هم رساندند، یکی از مشهد خودش را به این جلسه رسانده بود دیگری از روستای مایوان، از اهالی کورانی ها نیز 2 نماینده آمده بودند و امام جماعت روستای خیرآباد نیز دغدغه خود را با حضورش نشان داد.
صحبت ها با کتاب شروع شد، کم کم، حرف ها گل انداخت، پیرمردی که تازه از سر زمینش رسیده بود پیشقدم شد و گفت: هر زمان کتابخانه روستای کوران به بهره برداری برسد، یک دستگاه رایانه، هدیه من به کودکان و نوجوانان خواهد بود.
یکی دیگر از حاضران این جلسه گفت: همه کودکیم در روستای یام گذشته است، کتابخانه این روستا را می سازم.
در همین نخستین دیدار فرهیختگان، که به ریاست پیرمرد دوست داشتنی و دست به خیر مایوانی حاج حسین مرادیان برگزار شد، اعضای مجمع عمومی مشخص شد که در صدر آن نام جوان تر جمع، محمد محمد پور یامی نوشته شد و آدینه زاده ( خیر کتابخانه ساز روستای نجف آباد) ، علی اکبر عمارلو رییس شورای شهر تیتکانلو، حسینی از فرهنگیان شهرستان، حیرانی دهیار روستای کوران و ابوالفضل زراعتکار صاحب واحد تولیدی کشمش و محمد مهدی خرمدل، دهیار روستای خرق به ترتیب در ردیف اعضای مجمع قرار گرفتند و موسی غلامزاده و قائمی هم به عنوان اعضای علی البدل معرفی شدند.
دست به خیرهای این نشست در نخستین گلریزان، 9 میلیون و 500 هزار ریال برای افتتاح حساب مجمع کمک کردند.
با تجربه ترها گفتند در فرصت های مقتضی، مثل زمان برداشت زعفران، گندم و.... باید سراغ مالکان زمین های زراعی پر رونق برویم و التماس دعای حوزه کتاب و کتابخوانی را اعلام و فرصتی برای مشارکت همه دوستداران کتاب برای ایفای نقش موثر در ارتقا آن فراهم کنیم.
هر یک از اعضا با اشاره به بضاعت و توانمندیش اعلام کرد که می تواند چه کمکی به این مجمع داشته باشد، در همین نشست، اهدای سه دستگاه رایانه اعلام شد و قرارها برای یک شروع موفق و هدفمند گذاشته شد.
رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فاروج بر مشارکت خیران در حوزه فرهنگ تاکید کرد و گفت: هرجا حضور مردم پررنگ تر باشد، روند کارها سرعت می یابد وزودتر به سرانجام می رسد.
مریم مومن زاده در گفت وگو با ایرنا اعتبارات دولتی را محدود و مطالبات را نامحدود عنوان کرد و افزود: تنها با مشارکت مردم شرایط بهبود می یابد.
وی با بیان اینکه شهرستان فاروج در حوزه مشارکت خیران در ساخت کتابخانه رتبه نخست استان را دارد گفت: نگاه مثبت، نیکوکاران به این حوزه در ارتقا شاخص های کتابخانه ای به ویژه زیربنا موثر بوده است.
وی افزود: در شهرستان فاروج هفت کتابخانه فعال است که از این تعداد 5 کتابخانه در سطح روستاهای شهرستان با مشارکت خیران ساخته شده است.
مومن زاده اظهار کرد: این شهرستان در حوزه زیرساخت و کتابخوانی در ردیف سه شهرستان برتر استان است.
وی با اشاره به اینکه، شهرستان فاروج با وجود 70 هزار نسخه کتاب در سرانه تعداد کتاب به استانداردهای جهانی (ایفلا) رسیده است افزود: به ازای هر 100 نفر جمعیت در کتابخانه های عمومی فاروج 150 جلد کتاب موجود است.
وی گفت: بالاترین رشد عضویت در کتابخانه‌های شهرستان‌های استان مربوط به فاروج با 61 درصد رشد است.
مومن زاده گفت: در سال گذشته شهرستان فاروج با 12 درصد رشد در امانت گیری بعد از شهرستان مانه و سملقان با ٣٩ درصد و گرمه با ٢٢ درصد در جایگاه سوم استان قرار گرفته و سه شهرستان گرمه، فاروج و جاجرم سه برابر میانگین استان کتاب به امانت برده اند.
در شهرستان 52 هزار نفری فاروج، 7 کتابخانه با سه هزار عضو فعال وجود دارد.
هم اکنون، 25 کتابخانه شهری نهادی، ١٣ کتابخانه شهری مشارکتی، ٢٢ کتابخانه روستایی نهادی، یک کتابخانه روستایی مشارکتی و یک کتابخانه سیار نهادی در استان خراسان شمالی فعال و 34 هزار و 600 نفر در کتابخانه های این استان فعال هستند.
1744/7187 / 6042 گزارش از مرضیه مهربان ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.