معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه ریزی شده بود امروز جعبه های تخم نوغان از گیلان وارد استان شده و در بین نوغان داران توزیع شود اما برودت هوا موجب تاخیر در آغاز فعالیت پرورش کرم ابریشم شده است.

محمد محمدزاده اظهار داشت: اگر شرایط آب و هوایی این استان مساعد شود تا حدود دو هفته دیگر جعبه های نوغان وارد استان خواهد شد.

وی با بیان اینکه پارسال چهار هزار و ۹۶۰ جعبه تخم نوغان در بین نوغانداران استان توزیع شد، گفت: امسال برنامه ریزی شده تا پنج هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان برای پرورش کرم ابریشم بین نوغان داران توزیع شود.

وی افزود: پارسال  ۲۰۸ تن پیله‌ تر ابریشم در خراسان شمالی تولید شده بود که بیشترین آن مربوط به شهرستان راز و جرگلان بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: از این میزان ۳۳ تن ابریشم تولید شده است.

وی تعداد بهره برداران نوغان داری را چهار هزارو ۱۶۶ خانوار عنوان کرد و افزود: از هر جعبه تخم نوغان ۴۲ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود که از این نظر در کشور رتبه اول را داریم.

محمد زاده اظهار داشت: برای نخستین بار نیز در سال گذشته پرورش پاییزه پیله‌ تر ابریشم در خراسان شمالی با توزیع ۲۵ جعبه نوغان در پنج شهرستان این استان انجام شد.

وی گفت: این طرح آزمایشی با همکاری مرکز نوغانداری کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان های مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج، شیروان و بجنورد به اجرا درآمده است.

پیش از این پرورش پیله‌ تر ابریشم در خراسان شمالی تنها یک نوبت در سال و در فصل بهار انجام می شد.

بخش عمده پیله‌ تر ابریشم خراسان شمالی در شهرستان مرزی راز و جرگلان تولید می شود اما شهرستان های مانه و سملقان، فاروج، شیروان و بجنورد نیز در تولید پیله تر فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در خراسان شمالی میانگین تولید پیله تر از هر جعبه نوغان ۴۲ کیلوگرم است، گفت: در برخی نقاط استان تا ۶۲ کیلوگرم پیله تر نیز از هر جعبه نوغان برداشت شده است.

محمدزاده یکی از مشکلات این بخش را نبود نهالستان توت بیان کرد و افزود: تولید پیله تر به شکل سنتی نیز یکی دیگر از مشکلات فعالان این بخش است.

چهار هزار و ۱۶۶ خانوار در خراسان شمالی در کار پرورش کرم ابریشم مشغول هستند و عمده نوغانداران این استان در شهرستان های رازوجرگلان، مانه و سملقان و بجنورد فعالیت می کنند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.