مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اینک شرایط اقلیمی حاکم برای کشتزارهای غلات این شهرستان بسیار مطلوب است و بارندگی ها تاثیر مناسبی بر مرحله رشد،  تولید و افزایش عملکرد خواهد داشت.

محمدنقی کاظمیان، بارندگی و آب و هوای خنک را از عوامل موثر در رشد گندم برشمرد و گفت: بهترین درجه حرارت برای رشد گندم ۲۰ درجه سانتیگراد است که اینک این وضعیت آب و هوایی مناسب برای مرحله رشد غلات فراهم است.

وی افزود: به کشاورزان توصیه می شود از منابع آبی رودخانه ها استفاده و نسبت به ذخیره آب در داخل خاک اقدام کنند و مزارعی که از لحاظ رشد عقب هستند نیز نسبت به استفاده از کود سرک و آبیاری اقدام کنند چرا که به رشد گندم کمک می کند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: آخرین توصیه برای استفاده از کود سرک در دیمزارهای مناطق سرد، ۲۰ فررودین است که کشاورزان حتما باید این موضوع را جدی بگیرند زیرا بعد از این این موعد، استفاده از کود سرک نتیجه عکس دارد.

کاظمیان با اشاره به اینکه در مزارع گندم و جو آبی در چند مرحله کود سرک استفاده می شود،  افزود: قبلا برای هر هکتار، ۵۰ کیلوگرم بذر توزیع شده بود که در حال پیگیری هستیم تا این  میزان را به ۷۵ تا ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار برسانیم.

سال ۹۸، سطح ابلاغی جو آبی در شهرستان شیروان چهار هزار و ۴۰۰ هکتار و جو دیم ۶ هزار و ۲۵۰ هکتار بود که چهار هزار و ۲۸۰ هکتار جو آبی و پنج هزار و ۷۵۰ هکتار جو دیم کشت شد.

همچنین ۱۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان زیر کشت پاییزه گندم رفته است که پنج هزار و ۵۰۰ هکتار آن آبی است و از این سطح ۲ هزار و ۵۰ هکتار زیر پوشش آبیاری بارانی قرار گرفته است.

۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از گندمزارهای شهرستان دیم است.

این شهرستان قطب تولید جو در خراسان شمالی است به طوری که ۲۰ درصد سطح زیر کشت جو آبی و ۳۵ درصد جو دیم استان مربوط به این شهرستان است.

این شهرستان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که ۱۲ هزار بهره بردار از این بخش ارتزاق می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.