محسن نظام دوست روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مجموع انواع کود توزیعی امسال ر ا حدود ۲۵ هزار تن دانست و گفت: این میزان سال گذشته  ۲۲ هزار و ۳۰۰ تن بود.

وی با بیان اینکه کشاورزان استان نباید نگران تامین کود اوره باشند،  افزود: به علت اینکه در حمل و نقل کود با محدودیت مواجه هستیم از کشاورزان می خواهیم که بتدریج برای دریافت سهیمه کود خود مراجعه داشته باشند.

وی اظهار داشت: در این روزها که شاهد شیوع ویروس کرونا در کشور هستیم از کشاورزان می خواهیم که برای خرید کود صف تشکیل ندهند، کود اوره به میزان کافی برای اراضی استان وجود دارد و به مرور به کارگزاری ها حمل خواهد شد.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: در فروردین نیز پنج هزار تن کود اوره در بین کشاورزان استان توزیع خواهد شد.

نظام دوست از کشاورزان خواست تا در تهیه کود اوره به اندازه متعارف خرید کنند و اقدام به ذخیره سازی آن نداشته باشند.

وی تعداد کارگزار توزیع انواع کود در استان را ۶۵ مورد ذکر کرد و افزود: کشاورزان باید برای تهیه کود به این کارگزاری ها مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: اسامی کشاورزان و همچین میزان زمینی که در اختیار دارند در سامانه پهنه بندی ثبت شده است هم اکنون کود نیز با توجه به این سامانه به آنان ارائه می شود.

وی افزود: همه ساله همزمان با فصل کاشت کودهای مورد نیاز کشاورزی بین بهره برداران این بخش توزیع می شود.

در توصیه های کارشناسان کشاورزی میزان مصرف کود برای زمین های آبی ۱۵۰ کیلو و زمین های دیم ۵۰ کیلوگرم در هر یک هکتار است که این میزان نیز بسته به شرایط زمین در مناطق مختلف، میزان بارش و بذور متفاوت است.

استفاده از انواع کودهای شیمیایی تولید محصول را  ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش می دهد که این امر نیز مستلزم رعایت استفاده به موقع، میزان مصرف درست و سایر فاکتورها است.

پیشتر، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفته است: حدود ۶۰ درصد تولیدات این استان در بخش زراعی و باغی پاک تولید می شود.

عبدالله یوسفی اظهار داشت: میانگین استفاده از سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی در این استان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.

میانگین کشوری در مصرف سموم شیمایی در هر هکتار ۶۰۰گرم است این در حالی است که در این استان در هر هکتار ۲۴۵ گرم انواع سموم استفاده می شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.