عبدالله یوسفی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میانگین بارش باران در استان از اول مهر ۹۸ تا چهارم فروردین امسال ۱۴۵ میلیمتر بوده است که در مقایسه با دوره بلندمدت نیز ۱۸ درصد کاهش دارد.

وی با اشاره به بارش های اواخر اسفند پارسال و فروردین امسال، گفت: با وجود اینکه در سال زراعی جاری میزان بارش باران در مقایسه با مدت یکساله و بلندمدت کاهش دارد اما باران چند روز اخیر به موقع بوده و نیاز عرصه زراعی به آب را مرتفع می کند.

وی اظهار داشت: بارندگی های بهاره به رشد رویشی محصول به خصوص غلات و دانه های روغنی کمک زیادی خواهد کرد، گیاهان در این دوره وارد مرحله جدید خواهند شد که نیاز به رطوبت و تغذیه دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان استان در اسفندماه مزارع و باغ های خود را کودپاشی کرده بودند که بارش باران اخیر بسیار موثر و مفید بود.

وی با بیان اینکه عمده مزارع استان دیم است، افزود: بارندگی ها برای جذب کود و مواد مغذی اثرگذار بود که در نهایت منجر به افزایش تولید می شود.

وی از کشاورزان خواست تا نکات فنی را رعایت کرده و با توجه به توصیه های کارشناسان، به موقع با بیماری ها و آفات مبارزه کنند.

یوسفی به جاری شدن سیل در روزهای اخیر نیز اشاره کرد و افزود: خوشبختانه تاکنون خسارتی از این ناحیه به بخش کشاورزی استان وارد نشده است.

وی با توصیه به کشاورزان برای استفاده از وسایل گرمازا برای جلوگیری از سرمازدگی باغ ها،  اظهار داشت: تاکنون دمای هوا در استان زیر صفر نبوده است و خسارت سرمازدگی نیز نداشته ایم اما کشاورزان باید مراقب باشند تا تنش برودتی به باغ ها خسارت وارد نکند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

وی گفت: بیشترین شاغل این استان ۸۶۳ هزار نفری در بخش کشاورزی است.

میانگین بارش سالانه خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.