بهروز عربی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجموع اعتبار طرح های مصوب شده سال گذشته برای انتقال آب، کانال ها و استخرهای ذخیره آب در خراسان شمالی 195 میلیارد ریال بوده که مابقی هنوز تخصیص پیدا نکرده است.
وی با بیان اینکه اعتبارات تخصیص داده شده 9 میلیارد ریال برای کانال و 10 میلیارد ریال برای انتقال آب و لوله بوده است گفت: طرح های انتقال آب کشاورزی به اراضی این استان با هدف ارتقای راندمان آبیاری و مدیریت مصرف در شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین، گرمه و جاجرم در دست اجرا است.
عربی بیان اینکه هم اکنون 45 درصد اراضی کشاورزی در این استان به شیوه سنتی آبیاری می‌شود افزود: سامانه های آبیاری نوین باید افزایش یابد و همچنین تلاش شود که مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد.
مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کاهش بارش باران و خشکسالی موجب کاهش منابع آب در این استان شده است و برای توسعه بخش کشاورزی نیازمند حفظ منابع آب هستیم.
50 هزار هکتار از اراضی خراسان شمالی مستعد اجرای طرح آبیاری نوین است که تاکنون 30 هزار هکتار از آن به سامانه ‌های آبیاری نوین تجهیز شده است.
منابع آبی استان 863 هزار نفری خراسان شمالی با چهار هزار و 392 حلقه چاه، 627 رشته قنات و 2هزار و 635 دهنه چشمه اکنون به علت خشکسالی ها در وضعیت بحرانی قرار دارد.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.