رضا اردکانیان روز یکشنبه در حاشیه افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب شهر آشخانه، به عنوان شصت و پنجمین تصفیه خانه ساخته شده دولت تدبیر در مرکز شهرستان مانه و سملقان، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، کارنامه جمهوری اسلامی را در این عرصه بسیار درخشان دانست و اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی، تنها چهار تصفیه خانه در کشور وجود داشت که هیچ یک توان پوشش کامل شهرهای خود را نداشتند اما اکنون این تعداد به ۲۳۳ واحد رسیده است.

وی موضوع فاضلاب و استفاده از پساب آنرا یکی از شاخص های مهم در امر توسعه خواند و افزود: حمایت دولت از این امر و توجه و علاقه مندی بخش خصوصی به این بخش، به خصوص صنایع که مطمئن هستند پساب تصفیه شده بهترین آب است از آن استقبال می کنند.

اردکانیان از فاضلاب تصفیه شده به عنوان مهم ترین و برقرارترین نوع آب یاد کرد.

۶۱ تصفیه خانه در دست ساخت

وزیر نیرو اظهار داشت: اکنون شمار دیگری تصفیه خانه نیز در دست ساخت است که در ۱.۵ سال آینده ۶۱ واحد دیگر را وارد مدار بهره برداری خواهیم کرد.

اردکانیان با اشاره به بهره برداری از چهار پروژه وزارت نیرو در خراسان شمالی با اعتبار ۲ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال در روز جاری، بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت ها تاکید کرد و گفت: خوشبختانه اکنون دسترسی مردم ایران، اعم از شهری و روستایی به شبکه آبی سالم، پایدار و حتی از متوسط جهانی بالاتر است.

وی با انتقاد از برخی مسوولان که گرفتار بی‌هنری هستند، افزود: باید یاد بگیریم که قدر داشته هایمان را بدانیم و یقینا نگاه به داشته ها، تاب آوری جامعه را افزایش می دهد.

وزیر نیرو با اشاره به تحریم های آمریکا گفت: آنان نگران این هستند که مردم ایران به خوداتکایی و اصلاح مصرف برسند زیرا مردم ما از درک و آگاهی بالایی برای حرکت به این سو برخوردار هستند. اردکانیان گفت: وزارت نیرو در کنار ساخت و سازهایی که انجام داده و می دهد، گام بلندی را در راستای یکپارچه سازی ساختار آب و فاضلاب شهری و روستایی برداشته و با ادغام این دو بخش گام بزرگی را خواهیم برداشت.

افتتاح چهارمین تصفیه خانه خراسان شمالی

استاندار خراسان شمالی نیز گفت: آشخانه چهارمین شهر استان خراسان شمالی است که پس از اسفراین، بجنورد و شیروان، از تصفیه خانه برخوردار شده است.

محمدعلی شجاعی افزود: امید است با دستور وزیر نیرو، ایجاد تصفیه خانه در شهرهای گرمه جاجرم، راز و فاروج نیز در بودجه سال مالی آینده دیده شده و این شهرها هم از مزایای این طرح برخوردار شوند.

طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر آشخانه، با ۷۱۰ میلیارد ریال اعتبار، بزرگترین پروژه عمرانی شهرستان مانه وسملقان است که شامل اجرای تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت پنج هزار و ٨٠٠ مترمکعب در شبانه روز، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال پلی اتیلن سه هزار متری از ایستگاه پمپاژ تا تصفیه خانه است.

این تصفیه خانه با بیش از ۵۰ درصد شبکه جمع آوری اکنون ۱۷ هزار نفر جمعیت شهری را پوشش می دهد.

آشخانه، مرکز شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.