بر اساس آخرین اعلام ستاد انتخابات خراسان شمالی از شمار نامزدهای باقی مانده در عرصه رقابت، اکنون به ازای هر صندلی این استان در بهارستان، ۱۲.۷ نفر نامزد رقابت دارند که البته رقابت ها در برخی از شهرستان ها، نفس گیرتر و سخت تر است.  

امروز هر چند که سکوت تبلیغاتی شهرها و روستاها را فراگرفته است و از تبلیغات تنها تصاویر و پوسترهای نصب شده بر در و دیوار خودنمایی می کند، اما از این سکوت، صدای نفس حبس شده در سینه نامزدها و هواداران آنها را می توان شنید.  

رقابت های تنگاتنگ انتخابات در سه حوزه انتخابیه خراسان شمالی، متفاوت است، در حوزه انتخابیه بجنورد، که مردم پنج شهرستان، ۲ نماینده را راهی خانه ملت می کنند، تاکنون ۲۸ نفر در عرصه رقابت باقی مانده اند.  

در حوزه انتخابیه اسفراین ۱۴ نامزد انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، برای تصاحب یک صندلی، با هم رقابت دارند و مردم حوزه انتخابیه شیروان هم، باید از میان ۹ نامزد انتخاباتی، یک نماینده را برای رفتن به خانه ملت انتخاب کنند.  

بر این اساس، رقابت نامزدهای بهارستانی خراسان شمالی در شهرستان اسفراین، نفس گیرتر و سخت تر است.  

رقابت نامزدها در اسفراین نفس گیرتر 

فرماندار اسفراین در این باره گفت: در این شهرستان ۱۴ نفر در عرصه رقابت باقی مانده اند که از این تعداد یک نفر زن است.  

طاهری رستمی اظهار داشت: در اسفراین شور و نشاط انتخابات برقرار است و البته میزان مشارکت مردم این شهرستان در دوره های قبل هم بالا بوده است.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی مطلوب، دیده شده است افزود: در این حوزه انتخابیه، ۱۴ نفر برای نشستن بر یک کرسی مجلس شورای اسلامی، با هم رقابت دارند که این رقم، بیش از میانگین ۲ حوزه انتخابیه دیگر استان است.

رستمی درباره شمار نامزدهای دوره های قبل مجلس شورای اسلامی در این شهرستان اظهار داشت: در مجلس نهم، هفت نفر برای نامزدی این رقابت ها ثبت نام کردند، در دوره دهم مجلس شورای اسلامی هم ۲۳ نفر ثبت نام کردند اما در دوره یازدهم، شمار ثبت نام کنندگان به ۲۶ نفر رسید.  

وی افزود: در مراحل مختلف بررسی صلاحیت ها، ۱۹ نفر تایید شدند که اکنون با انصراف شماری از نامزدها، ۱۴ نفر در عرصه رقابت باقی مانده اند.

فرماندار اسفراین اظهار داشت: در این شهرستان، شمار ثبت نامی ها برای نامزدی در رقابت های انتخاباتی مجلس روند افزایشی داشته است و در این دوره، شاهد ماراتن نفس گیر کاندیداها هستیم.  

افزایش شمار نامزدهای انتخاباتی در شیروان در این دوره

فرماندار شهرستان شیروان هم گفت: فضای تبلیغاتی در این شهرستان، پرشور بوده و حال و هوای نقاط مختلف شیروان انتخاباتی و بانشاط است.  

امین رضا مرآتی اظهار داشت: در حوزه انتخابیه شیروان ۹ نفر در حال رقابت برای رسیدن به کرسی مجلس هستند که یکی از آنان زن است و بر این اساس، به ازای یک صندلی مجلس، ۹ نفر رقیب در عرصه هستند.  

وی خاطرنشان کرد: شمار کاندیداها در این دوره نسبت به دوره های قبل قابل توجه است و افزایش یافته است و از این رو امید می رود، مشارکت مردم در پای صندوق های رای نیز بالا باشد.  

۱۴ نامزد حوزه بجنورد برای هر کرسی مجلس

فرماندار بجنورد هم در این باره گفت: در این حوزه انتخابیه، مردم شهرستان های بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان، پای صندوق های رای حاضر می شوند تا از میان ۲۸ نامزد باقی مانده در گردونه رقابت، نام ۲ نفر را برای ورود به خانه ملت، بیرون آورند.

غلامرضا عوض زاده اظهار داشت: بر این اساس، به ازای هر کرسی نمایندگی این حوزه انتخابیه در خانه ملت، ۱۴ نفر نامزد انتخاباتی در عرصه رقابت باقی مانده اند.  

وی افزود: بر اساس این آمار، رقابت ها در حوزه انتخابیه با حوزه انتخابیه اسفراین برابر و از حوزه انتخابیه شیروان بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: البته شمار ثبت نامی ها برای رقابت های مجلس شورای اسلامی، در حوزه انتخابیه بجنورد بیشتر بود اما رد صلاحیت ها هم بیشتر بوده است.  

فرماندار بجنورد گفت: در این شهرستان ۸۸ نفر برای ورود به عرصه رقابت ها، ثبت نام کرده بودند که اکنون ۲۸ نفر در عرصه رقابت باقی مانده اند.  

استان خراسان شمالی دارای چهار کرسی مستقل نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و شهرستان فاروج در این استان نیز با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارند.

خراسان شمالی دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری است.

با توجه به درگذشت آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده چهار دوره این استان در مجلس خبرگان رهبری در اردیبهشت پارسال، جایگزین وی در انتخابات اسفند ماه امسال برگزیده خواهد شد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات خراسان شمالی، در این استان ۸۶۳ هزار نفری، بیش از ۶۵۰ هزار نفر در انتخابات پیش رو واجد شرایط رای دادن هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.