حجت الاسلام اسدالله جعفری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این پرونده ها در شهرستان های شیروان و مانه و سملقان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه یکی از این پرونده ها در شعبه بازپرسی شیروان به اتهام راه اندازی کاروان تبلیغاتی تشکیل شده، افزود: پرونده دیگر نیز در مانه و سملقان، برای فردی تشکیل شد که با وجود ثبت‌نام نکردن در انتخابات، خود را در مجامع و محافل مردمی به عنوان نامزد انتخاباتی معرفی می کرد.

جعفری از احضار ۱۴ نفر در رابطه با تخلفات انتخاباتی به دادگستری خراسان شمالی خبر داد و افزود: ۲ نامزد تأیید صلاحیت شده، ۲ نماینده کنونی مجلس، ۲ فرماندار، ۲ داوطلب تایید صلاحیت نشده، ۴ مدیر دولتی و ۲ تن از مدیران مسئول نشریات استانی به علت تخلفات انتخاباتی به دستگاه قضا احضار شده و پس از تذکر، از آن ها تعهد گرفته شد که از تکرار این تخلفات پرهیز کنند.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه رسیدگی به ۲ مورد از تخلفات انتخاباتی در حوزه صلاحیت دستگاه قضایی نبود، اظهار داشت: به این دو فرد با حضور دادیار ویژه روحانیت تذکر داده و از آنها تعهد لازم گرفته شد.

وی بیشتر این پرونده ها را مربوط به تبلیغات زودهنگام انتخاباتی دانست و افزود: با تشکیل پرونده های تخلف انتخاباتی به این پرونده ها رسیدگی می شود و قرار نیست پرونده ای نیمه کاره رها شود و متخلف پس از انتخابات منع تعقیب دریافت کند، بلکه کار تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

ورود ۱۸۵ هزار و ۸۸۳ پرونده به دادگستری

حجت الاسلام جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال ۱۸۵ هزار و ۸۸۳ پرونده وارد دادگستری استان شده است، اظهار داشت: از این تعداد ۱۸۳ هزار و ۸۳۱ پرونده مختومه شده است.

وی از افزایش ۱۹.۸۸ درصدی پرونده های ورودی به دستگاه قضای استان در سال جاری خبر داد و افزود: امسال به شوراهای حل اختلاف هم ۴۰ هزار و ۷۹۵ پرونده وارد شد که ۴۰ هزار و ۱۹ فقره آن مختومه شده است.

وی در مورد پرونده های ورودی به شعبه اجرای احکام نیز گفت: ۲۴ هزار و ۸۱۶ پرونده به شعبه اجرای احکام وارد شده که از این تعداد ۲۵ هزار و ۸۰۰ پرونده مختومه شده است.

وی علت افزایش شمار پرونده های مختومه را رسیدگی به پرونده هایی بیان کرد که از قبل در این شعبه مانده بود و افزود: با کار شبانه روزی دستگاه قضا این پرونده ها مختومه شده است.

خلع ید متخلفان از اراضی ملی

رییس کل دادگستری خراسان شمالی به خلع ید متخلفان از اراضی ملی اشاره کرد و گفت: ۵۲۴ هکتار از زمین های ملی،  به ارزش ۳۲۷ میلیارد ریال، که در دست افراد بود با خلع ید آنان بازگردانده شد.

وی اظهار داشت: این اراضی در داخل و خارج محدوده و حریم شهرها قرار داشت و سال ها در دست افرادی بود که هیچ اقدامی بر روی آن انجام نداده بودند.

وی افزود: در این سال ها راه و شهرسازی استان اراضی باارزشی را برای پروژه های مختلف و اجرای طرح های گردشگری، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به دستگاه ها و افرادی واگذار کرده بود که هیچ اقدامی در آن ها انجام نشده بود و مواردی بود که حتی عمر واگذاری آنها به ۲ دهه می رسید.

جعفری از تشکیل ۳۱ پرونده در رابطه با سوءاستفاده مالی، تضییع حقوق بیت المال و تحصیل مال از طریق نامشروع خبر داد و افزود: این عناوین در رابطه با فساد مالی و اداری است.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به اقدامات ستاد اجرایی اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضا اظهار داشت: با پیگیری هایی که انجام شد از تعطیلی قطعی ۲۵ واحد تولیدی جلوگیری شد.

رسیدگی به گزارش های مردمی از دستگاه قضا

جعفری از رسیدگی به ۵۰ گزارش شکایت از کارمندان و قضات در سال جاری خبر داد و گفت: ۴۰ پرونده شفاف سازی و مختومه شد و ۱۰ پرونده نیز در حال رسیدگی است.

وی گفت: مردم استان ۱۵۷ گزارش شکایت از مجموعه دادگستری به حوزه ریاست قوه قضاییه داشتند که به ۱۳۸ شکایت از این تعداد رسیدگی شده است.

وی با تاکید بر کمبود نیرو در حوزه قضایی خراسان شمالی، از استخدام ۷۰ نیروی اداری نیز خبر داد و گفت: ۵۰ نیروی دیگر نیز تا پایان سال جذب خواهند شد اما در کادر قضایی همچنان با مشکل مواجهیم و رسیدگی به این شمار پرونده، کار کادر قضایی را مضاعف می کند.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی دارای چهار کرسی مستقل نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و شهرستان فاروج در این استان نیز با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارند.

۳۶ نفر هم در استان داوطلب نخستین میاندوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شدند که از این افراد صلاحیت ۵ نفر تایید شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.