حجت الاسلام اسدالله جعفری رو دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اولویت دستگاه قضایی از همان ابتدای تشکیل ستاد استانی پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی، پیش از هر چیز ایفای نقش بازدارنده و پیشگیرانه بوده است.

وی افزود: به همین دلیل در مقاطع زمانی مختلف، نشست های مهم توجیهی با بسیاری از  اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با امر انتخابات،  اعم از دستگاه هایی که عهده دار  وظایف امنیتی، مدیریتی و نظارتی هستند؛ نمایندگان فعلی مردم استان در مجلس شورای اسلامی و  نامزدهای انتخاباتی برگزار کردیم.

وی در باره جزئیات روند احضار افراد مورد وصف به دستگاه قضایی گفت: دو نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی،  یک فرماندار،  دو  طلبه و روحانی، دو فرد رد صلاحیت شده و دو نامزد تایید صلاحیت شده و همچنین  دو نفر از اصحاب رسانه و دو نفر از هواداران نامزدهای انتخاباتی حسب مورد  به دستگاه قضایی احضار شدند.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری با بیان این که  مراتب تخلفات انجام شده به  آنان تذکر داده شد، اظهار داشت: از این افراد تعهدات لازم مبنی بر تکرار نشدن تخلفات یاد شده اخذ شد که در پایان همگی ملزم به رعایت قانون شدند.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: طبعا در مواردی که قانون اقتضا کند و تدابیر بازدارنده و پیشگیرانه مثمرثمر واقع نشود، دستگاه قضایی مطابق با  رسالت ذاتی و قانونی خود عمل می کند و با متخلفان و مجرمان در صورت ارتکاب جرایم انتخاباتی به طور جدی و بدون اغماض و مماشات برخورد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: از مدیران و مسوولان دستگاه‌های اجرایی بویژه مدیران فعال در حوزه انتخابات و نیز متولیان امر در ابعاد نظارتی انتظار می رود فضا را برای برگزاری انتخاباتی پرشور، سالم، ایمن و رقابتی در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم سازند و از هرگونه دخالت در حوزه انتخابات به شدت پرهیز کنند.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی تبلیغات پیش از موعد انتخاباتی، سوء استفاده از ظرفیت های اداری و همچنین تجهیزات و امکانات بیت المال و منابع عمومی را  یکی از مهم ترین جرایم حوزه انتخاباتی عنوان کرد و گفت: وقتی بحث بیت المال به میان می‌آید حساسیت ما بطور مضاعفی افزایش می یابد و این امر حکایت از اهمیت رسالتی دارد که در راستای صیانت از حقوق عامه بر عهده دستگاه قضایی است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی دارای چهار کرسی مستقل نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و شهرستان فاروج در این استان نیز با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارند.

در این استان ۱۴۰ نفر برای نامزدی در مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۶ نفر تایید صلاحیت شدند و به چرخه رقابت های انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد خواهند شد.

با توجه به درگذشت آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده چهار دوره این استان در مجلس خبرگان رهبری در اردیبهشت پارسال، جایگزین وی نیز در انتخابات اسفندماه امسال برگزیده خواهد شد.  

۳۶ نفر هم در استان داوطلب نخستین میاندوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شدند که از این افراد صلاحیت ۵ نفر تایید شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.