فصل سرما که می‌شود، قاتل خاموش در خانه‌ها، کارگاه‌های ساختمانی و اماکن عمومی خراسان شمالی پرسه می‌زند تا غفلت مردم را دستمایه جولان مرگ‌آور خود قرار دهد.

مسوولان می گویند مناطق حاشیه ای شهرها، بیش از هسته مرکزی شهر عرصه حوادث گازگرفتگی است اما این اتفاق، روستا و شهر و یا مرکز و حاشیه نمی شناسد و هر غفلتی سبب می شود تا اتفاق هولناکی دامن گیر شهروندان شود.  

بساط بخاری ها، در منازل مسکونی و اماکن عمومی خراسان شمالی، دست کم برای ۶ ماه سال گسترده است. مسوولان می گویند در سه ماهه زمستان، شمار حوادث گازگرفتگی با گاز منوکسیدکربن بیشتر می شود اما راه پیشگیری از آن هم چندان سخت و پیچیده نیست، تنها باید نکات ایمنی رعایت شود تا راه نفوذ بر قاتل خاموش بسته شود.  

بساط بخاری ها، در منازل مسکونی و اماکن عمومی، در استان خراسان شمالی دست کم ۶ ماه گسترده است،  مسوولان می گویند در سه ماهه زمستان، شمار حادثه های گازگرفتگی با گاز منوکسیدکربن بیشتر می شود

همین چند روز پیش بود که قاتل خاموش، جان یک نفر را در شهر «ایور»  از توابع شهرستان جاجرم گرفت. استفاده از گاز تک شعله، رعایت نکردن موارد ایمنی، سوختن ناقص گاز و تجمع گازهای مسموم کننده و یا کمبود اکسیژن سبب فوت این فرد عنوان شده بود.  

عمده گازگرفتگی ها به علت نبود دودکش مناسب برای وسایل گازسوز، به خصوص بخاری و آبگرمکن و عدم تهویه کافی در فضای مختلف اتفاق می افتد.

یکی از مکان ها که حساسیت بیشتری از نظر بروز حادثه های گازگرفتگی دارد، فضای کلاس های مدارس است.  

پاییز امسال، شماری از دانش‌آموزان یکی از مدارس غیرانتفاعی شهر بجنورد، دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شدند.  در این حادثه، سه دانش‌آموز برای درمان به بیمارستان منتقل شدند، چند نفر از دانش آموزان هم که حال ناخوشی داشتند، در محل به صورت سرپایی مورد درمان قرار گرفتند.

علت انتشار گاز مونوکسید کربن در فضای کلاس، نقص در اتصالات لوله بخاری و رعایت نشدن نکات ایمنی عنوان شده بود.

بررسی های انجام شده از سایر کلاس های این مدرسه مشخص کرد که متاسفانه تجهیزات گرمایشی در اغلب کلاس های این مدرسه نقص و ایراد ایمنی دارد.   

هشتم آذرماه هم چهار دانش‌آموز بجنوردی هنگام شرکت در همایش کنکور زیست شناسی، که توسط بخش خصوصی برگزار شده بود، دچار گازگرفتگی خفیف شده بودند.  

همچنین اوایل ماه جاری، ۱۴ نفر از دانش‌آموزان دوره ابتدایی در روستای دهنه اجاق بخش بام و صفی‌آباد شهرستان اسفراین دچار گازگرفتگی شدند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی پیش از این گفته بود که امسال ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای نگهداری و تعمیر سامانه گرمایشی مدارس خراسان شمالی مصوب شد که البته نمی‌تواند به نیازهای این بخش پاسخ دهد.

امین فلاح افزوده بود که پارسال ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و امسال هم همین میزان برای اقدامات مربوط به نگهداری و تعمیر سامانه های گرمایشی مدارس استان مصوب شد که با توجه به اینکه معمولا همه این رقم تخصیص نمی یابد، جوابگوی نیازها نیست.

به گفته وی با این اعتبارات، شاید اقدامات سرویس فنی سامانه گرمایش و خرید تجهیزات انجام شود.

خراسان شمالی، سوم در قربانیان گازگرفتگی 

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی هم با بیان اینکه در سال گذشته، این استان به لحاظ آمار گازگرفتگی به نسبت جمعیت، رتبه سوم را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است، از بالا بودن این آمار ابراز نگرانی کرد.

خراسان شمالی در سال گذشته، به لحاظ آمار گازگرفتگی به نسبت جمعیت، رتبه سه استان های کشور را به خود اختصاص داده است

دکتر حسن محمدزاده اظهار داشت: در ۹ ماهه امسال، حوادث گازگرفتگی در این استان هفت قربانی داشته است که شامل یک زن و ۶ مرد است.

وی افزود: قاتل خاموش، در مردادماه یک نفر مرد، مهرماه یک نفر زن و سه نفر مرد و در آبان ماه ۲ نفر مرد را به کام مرگ کشانده است.  

۷ قربانی قاتل خاموش

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بجنورد نیز در این باره گفت: در ۹ ماهه امسال، ۱۴ حادثه مربوط به گازگرفتگی در شهرستان بجنورد، ماموران را به صحنه کشانده است.

مجید گریوانی اظهار داشت: شمار حوادث مزبور در این بازه زمانی بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است اما خوشبختانه شمار فوتی ها کمتر بود، به طوری که امسال یک نفر قربانی حادثه گازگرفتگی، ثبت شده است.  

وی گفت: امسال ماموران در ۱۴ حادثه گازگرفتگی حضور یافتند و ۴۰ نفر را نجات دادند که البته این حادثه ها، یک نفر فوتی نیز داشت.

مدیرعامل آتش نشانی بجنورد افزود: بیشترین علت حوادث مربوط به گازگرفتگی، نقص در سامانه گرمایش و نقص در دودکش ساختمان ها بوده است.

حوادث در زمستان بیشتر می شود

مدیرعامل شرگت گاز خراسان شمالی گفت: حوادث مشترکان این شرکت معمولا در سه ماه زمستان به شدت افزایش می‌یابد، از این رو انتظار می‌رود شهروندان خطر این حوادث را جدی گرفته و نکات ایمنی را بیشتر رعایت کنند.

حسن‌رضا میربلوکی اظهار داشت: زمستان پارسال ۲۸ حادثه گازی برای مشترکان گاز استان گزارش شد که ۹ نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند.

وی افزود: در ۹ ماهه امسال نیز ۵۷ حادثه در این حوزه گزارش شد که در آن، ۲ نفر جان باختند که یک نفر در حادثه آتش سوزی و یک نفر بر اثر گازگرفتگی بود.  

وی خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه پارسال ۱۸ حادثه گازی گزارش شده بود که در آن ۲ نفر بر اثر گارگرفتگی و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن فوت کرده بودند.

وی با بیان اینکه یکی از علت های شایع گازگرفتگی در این استان، استفاده از وسیله پخت و پز و یا اجاق گاز تک شعله به عنوان وسیله گرمایشی است، افزود: استفاده از این تجهیزات در فضای بسته و بدون تهویه، سبب کمبود اکسیژن و انتشار گاز مرگ آور می شود.  

یکی از علت های شایع گازگرفتگی در خراسان شمالی استفاده از وسیله پخت و پز و یا اجاق گاز تک شعله به عنوان وسیله گرمایش است

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی اظهار داشت: نصب آبگرمکن در فضاهای بسته مانند سرحمام و یا دستشویی، موجب کاهش اکسیژن شده و می تواند به خفگی و فوت افراد بینجامد.

میربلوکی با بیان اینکه در سال های گذشته بیشترین علت حوادث مشترکان در بخش انفجار و آتش سوزی، ناشی از مشکل شیلنگ گاز بوده است، گفت: در عمده این موارد، شیلنگ بدون بست فلزی استفاده شده و یا بست مناسب نداشته، و یا اینکه دچار پوسیدگی و خوردگی و زدگی بوده است.  

وی خاطرنشان کرد: مشترکان،  هر سال باید شیلنگ وسایل گازسوز را مورد بازبینی قرار داده و حتی در صورت سالم بودن ظاهری، هر سه سال یکبار آنرا تعویض کنند.

وی گفت: دیگر عامل بروز حادثه ها، قرار گرفتن مواد قابل اشتعال مانند پرده و مبل در مجاورت شعله وسایل گازسوز است.

میربلوکی افزود: در سال های گذشته بیشترین علت حوادث مشترکان در بخش گازگرفتگی با مونوکسید کربن و ترقیق اکسیژن مربوط به ترک و درز در دودکش ساختمان بوده است، که در این زمینه نیز مشترکان باید هرسال قبل از استفاده از دودکش، آن را به لحاظ مسدود نبودن و سالم بودن مسیر عبور گازهای حاصل از احتراق و وجود کلاهک اچ (H) بررسی کنند.  

مدیرعامل شرگاز خراسان شمالی اظهار داشت: علت دیگر این حوادث اتصال نامناسب وسیله گازسوز به دودکش ساختمان است که بعضا از اتصالات نامناسب مانند لوله های آکاردئونی غیراستاندارد به جای لوله های فلزی گالوانیزه استفاده شده است.  

ضریب نفوذ گاز طبیعی در روستاهای خراسان شمالی ۹۸ درصد و در نواحی شهری ۱۰۰ درصد است.  

ضریب نفوذ گاز طبیعی در این استان در ابتدای تشکیل دولت یازدهم ۴۹ درصد بود که تا ابتدای دولت دوازدهم به ۸۱ درصد رسید و اکنون این شاخص در استان ارتقا یافته است.

شرکت گاز خراسان شمالی بیش از ۳۵۰ هزار مشترک دارد.  

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن، در روستاها سکونت دارند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.