علی کاظمی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین در این بازه زمانی،   ۸۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالاز محل صندوق توسعه ملی و اشتغال روستایی و عشایری در بخش گردشگری استان سرمایه گذاری شده است.

وی گفت: این میزان سرمایه گذاری ۷۵ نفر شغل در پی داشته است.   

وی در ادامه از فعال بودن ۱۵۵ مرکز اقامتی رفاهی و پذیرایی و ۲۵ دفتر فعال گردشگری در استان خبر داد و گفت: ظرفیت این مراکز هزار و ۱۴ تخت است که امسال ۶۹۰ بازدید نظارتی از این تاسیسات انجام شد.

کاظمی با بیان اینکه افزایش مراکز اقامتی استان از برنامه های این معاونت است افزود: از ابتدای سال تاکنون ۳۴ موافقت اصولی در بخش گردشگری استان صادر شده است که ۱۸ موافقت اصولی از این رقم برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی است.

وی افزود: با ساخت و بهره‌برداری از این اقامتگاه‌ها برای ۱۲۸ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

کاظمی گفت: این اقامتگاه‌ها در روستاهای زمان صوفی، دشت، قارلق، تراقی کرد، ایوب، کشانک، چهارخروار، چلو، اسفجیر، اسطرخی، کاظم‌آباد، پرکانلو، دهستان گیفان، منطقه گلیل، دوراهی امان ا... شیروان و محور بجنورد-آشخانه و محور بجنورد-باباامان راه‌اندازی می‌شوند.

وی شمار مسافران ورودی به این استان در این بازه زمانی را ۲۲ میلیون و ۷۰۶ هزار نفر دانست و گفت: ۷۹۴ گردشگرخارجی نیز وارد استان شده و از مکان های دیدنی و تاریخی استان بازدید کردند.

بیش از  ۱۱۵ جاذبه  گردشگری در خراسان شمالی شناخته شده است.

در این استان۲ منطقه نمونه ملی، ۲۲ منطقه نمونه گردشگری استانی و ۸ روستای هدف گردشگری وجود دارد.

خراسان شمالی دارای ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی و ۷۵ اثر ناملموس و ۱۴ اثر منقول تاریخی است و موسیقی سنتی خراسان شمالی  نیز ثبت جهانی شده است.

این استان دارای قومیت های مختلف است که بیشتر آنها را تات ها، کرمانج ها، ترک ها، ترکمن ها و فارس های مهاجر از سایر استانها تشکیل می دهند؛  علاوه بر این،  تعداد محدودی اقوام عرب، بلوچ و لر نیز در چند روستای استان سکونت دارند.

خراسان شمالی همچنین دارای هشت شهرستان بجنورد، اسفراین، شیروان، جاجرم، مانه و سملقان، گرمه، فاروج و راز و جرگلان، ۲۲ شهر، ۴۵ دهستان و بیش از ۸۰۰ روستا است.

این استان از شمال با کشور ترکمنستان با ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با گلستان هم مرز است، مرکز خراسان شمالی، شهر بجنورد است.

کاوش های انجام شده در شهر باستانی بلقیس، تپه یام فاروج، محوطه باستانی معصوم زاده، استقرارگاه قلعه خان، تپه ریوی در مانه و سملقان، تپه باستانی ارگ نادری در شیروان، جیران تپه اسفراین، تپه پهلوان و محوطه باستانی چلو در دشت جاجرم همگی نشان از وجود تمدنی چندین هزار ساله در این منطقه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.