به گزارش ایرنا، مجید پورعیسی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: با پرداخت تسهیلات مشاغل پایدار روستایی، اقدامات خوبی در روستاها انجام می شود اما تا زمانی که زنجیره تولید کامل و صنایع مربوط ایجاد نشود، سودی نصیب تولیدکننده نمی شود.
وی گفت: با تاکید استاندار، پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی شتاب گرفته و اکنون ماهانه 400 میلیارد ریال اعتبار به متقاضیان پرداخت می شود.
به گزارش ایرنا تا کنون حدود 2 هزار و 30 میلیارد ریال تسهیلات روستایی به متقاضیان روستایی خراسان شمالی پرداخت شده است.

* 80 هزار میلیارد ریال، گردش مالی بانک های استان
پورعیسی گردش مالی بانک های این استان را بیش از 80 هزار میلیارد ریال دانست و گفت: بیش از 50 هزار میلیارد ریال این رقم مربوط به بانکهای دولتی و 30 هزار میلیارد ریال متعلق به بانک های خصوصی است.
وی افزود: بانک های خصوصی، بخش زیادی از منابع را از استان خارج می کنند و اگر بتوانیم دست کم نیمی از منابع را در استان جذب و هزینه کنیم، کمک شایانی به توسعه استان خواهد شد.

* برنامه ریزی برای 48 طرح بومگردی
وی در باره اقدامات انجام شده در خصوص توسعه گردشگری در استان گفت: در برنامه ششم توسعه، اجرای 48 طرح بومگردی برنامه ریزی شده که تا کنون 42 طرح آن محقق شده است.
وی با اشاره به توسعه زیرساخت های گردشگری در استان گفت: پیش از این تنها یک هتل در بجنورد وجود داشت و حال آنکه اکنون چند هتل به بهره برداری رسیده است.
وی گفت: با بهره برداری از مجتمع های هماگ و طلای سفید هم ظرفیت های دیگری برای توسعه گردشگری و کمک به ماندگاری مسافران در استان ایجاد می شود.

* گرمه، پایلوت آبیاری نوین کشاورزی
پورعیسی با اشاره به حمایت دولت از بخش کشاورزی، گفت: گرمه پیشتاز اجرای طرح های نوین آبیاری در استان است و تا پایان سال آینده به عنوان پایلوت آبیاری نوین کشاورزی معرفی می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: اکنون 85 درصد از زمین های کشاورزی شهرستان گرمه به صورت نوین آبیاری می شود.
پورعیسی با اشاره به صدور مجوزهای بی نام برای سرمایه گذاری در استان گفت: تا کنون 188 مجوز بی نام در سامانه بارگذاری شده که برخی از این موارد، هنوز کامل نشده اما بستر برای سرعت بخشیدن و تسهیل روند سرمایه گذاری در حال مهیا شدن است.

*بانک های خصوصی استان باید تسهیلات بپردازند
دبیر هماهنگی کمیسیون بانک های خراسان شمالی هم در این نشست با اشاره به اینکه بانک های خصوصی منابع را از استان خارج می کنند، گفت: سرپرستی های بانک های خصوصی اعلام کرده اند که بر اساس تکلیفی که مرکز بر عهده آنان گذاشته باید در اسرع وقت و بعضا روزانه، منابع را به تهران منتقل کنند.
علی اصغر هدایتی اظهار داشت: پایین بودن میزان مصارف نسبت به منابع در بانک های خصوصی هم نشان از خروج منابع دارد و برخی بانک ها تنها معادل یک درصد از منابع خود، مصرف داشته اند.
وی با اشاره به اینکه میزان مصارف بانک های دولتی استان بیش از منابع است، گفت: این یک مشکل است و در این باره از بانک مرکزی درخواست خط ویژه اعتباری کرده ایم که هنوز محقق نشده است.
دبیر هماهنگی کمیسیون بانک های خراسان شمالی اظهار داشت: بانک های خصوصی باید ملزم به پرداخت تسهیلات در این استان شوند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی هم در این نشست اظهار داشت: نرخ بیکاری در استان پایین تر از کشور است و از نظر نرخ مشارکت اقتصادی، در رده های نخست کشور هستیم.
حسن نوری، پایین بودن درآمد سرانه را مشکل استان خواند و گفت: روستایی و کشاورزی محور بودن استان و پایین بودن درآمد کشاورزان، سبب شده تا درآمد سرانه استان با وجود اشتغال، پایین باشد.
وی افزود: باید کاری کنیم که روستاییان توانمند شده و بهره وری در فعالیت های کشاورزی افزایش یابد.
معاون اقتصادی سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی نیز در باره مشکلات جذب سرمایه گذار خارجی گفت: پس از برجام هیات های زیادی از خارج برای سرمایه گذاری به کشور آمدند اما سرمایه زیادی جذب نشد.
مجید درخشانی گفت: یکی از علت ها، بالا رفتن نرخ ارز است اما عوامل دیگری هم موثر بوده که نامناسب بودن فضای کسب و کار در ایران از آن جمله است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی هم با بیان اینکه در 2 سال گذشته 10 گروه سرمایه گذاری به استان سفر کرده اند، گفت: به علت نوسان قیمت ارز، سرمایه گذاری در اجرای نیروگاه های خورشیدی و یا بادی از توجیه افتاده و سرمایه گذاران رغبتی به انجام کار در این حوزه ندارند.
علیرضا صبوری اظهار داشت: موانع انتقال ارز به کشور از دیگر مشکلات سرمایه گذاری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر است.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.