یک گودال بزرگ درست در وسط خیابان دهان باز کرده است و چاله ای دیگر چند متر آنسوتر و بعد ناهمواری هایی که یک پیچ پر رفت و آمد در انتهای خیابان «قیام» بجنورد را خطرناک کرده است و گویا هر یک از این چاله ها حکایت آسفالت این روزهای معابر و خیابان های بجنورد را روایت می کنند.

قهرمان‌های ماشین‌سواری

رانندگان بجنوردی اما برای عبور از این چاله ها هر یک به قهرمان های ماشین سواری تبدیل شده اند و انگار در یک مسابقه خیابان‌نوردی شرکت کرده اند تا این موانع را با دقت و مهارت رد کرده و مراقب جلوبندی خودروهایشان هم باشند تا در عبور از این موانع آسیب نبینند.

داستان آسفالت چهل تکه خیابان ها و مسیرهای پر از دست انداز و ناهموار کوچه ها قدمت زیادی دارد.

زمانی که حفاری و کندن خیابان های بجنورد آغاز شد، یعنی ۲۵ سال قبل، آسفالت های صاف خیابان ها و کوچه های این شهر کوچک نیز گرفتار آسیب شد و بعد حفاری برای ایجاد شبکه های برق، مخابرات، فاضلاب شهری به ایجاد چاله ها دامن زد و در سال های بعد هم این کنده کاری ها ادامه یافت.

امروز در بجنورد تعداد خیابان هایی که آسفالتی صاف و یک دست دارد بسیار کم است و از همه بدتر وضعیت کوچه هایی است که این خیابان ها را به هم وصل کرده اند.

میان‌برهای خطرناک

رانندگان زمانی که ببینند خیابان ها ناهموار و شلوغ است سعی می کنند از میانبرهایی به نام معبر و کوچه استفاده کنند اما زمانی که کوچه ها هم با آسفالت وصله پینه و پرچاله شلوغ می شود خطرناک هم خواهد شد و متاسفانه در بجنورد نه تنها خیابان ها بلکه کوچه ها هم با دست انداز، ناهمواری و سرعت‌گیرهایی که گاهی استاندارد هم نیست، فرش شده است.

یکی از ساکنان خیابان قیام شمالی با گلایه از وضعیت پوشش معابر و خیابانها می گوید: از ابتدای خیابان ما تا انتهای آن ده ها چاله و ناهمواری را می توان شمرد.

سعید حصاری می افزاید: در پنج‌راهی کنار پارک سربداران و خیابان دادسرا تعداد، وسعت و عمق چاله ها بیشتر می شود و در انتهای قیام و تقاطع ملکش آسفالت کاملا ناهموار است که بی اختیار هر راننده ای را هنگام گذر از این مسیر به یاد مسوولان شهرداری و شورای شهر می اندازد.

ائتلاف چاله و سرعت‌گیر

در خیابان جمهوری اسلامی هم وضع بهتر از این نیست.

سیما لنگری یکی از ساکنان این خیابان می گوید: این خیابان از همان ابتدای باز شدن، چندین بار حفاری شده است و ساختمان سازی ها و رهاسازی نخاله های ساختمانی نیز آسفالت آن را در برخی نقاط از بین برده اند.

وی با بیان اینکه از ابتدا تا انتهای این مسیر که خیابان تربیت را به چمران وصل می کند، سرعت گیرهای غیرفنی، چاله و حفاری به وفور دیده می شود، می افزاید: محل تقاطع این خیابان در فردوسی آسفالت ندارد و مسیر آن در بین خیابان قیام تا چمران نیز به ویژه بعد از جمهوری ۴ ناهموار و پر چاله است و کوچه هایی که به این خیابان منتهی می شود نیز وضعیت مناسبی به لحاظ آسفالت ندارد.

وی می گوید: این چاله ها عبور خودروها و رانندگی را با چالش مواجه می کند و همیشه این احتمال وجود دارد که خودرو در زمان عبور به ناگاه در چاله ای فرو افتد.

وی می گوید: گاه با خود می گویم شاید شهرداری با تعمیرکاران خودرو قرارداد بسته تا با این همه دست انداز و چاله که در کمتر شهری در استان دیده می شود مشتری برای آنها فراهم کند.

اذعان به خرابی آسفالت

این وضعیت در هر گوشه و کنار بجنورد دیده می شود و حتی خود مسئولان شهرداری نیز به آسفالت نامناسب معابر و گذرگاهها اذعان دارند.

یکی از شهروندان بجنورد که در خیابان تختی در شمال بجنورد سکونت دارد، می گوید: در چند سال گذشته در شمال بجنورد وضعیت آسفالت با توجه به روکش هایی که انجام شد، بهتر شده است ولی بازهم در برخی خیابان ها مانند ۳۲ متری شهدا چاله و دست انداز زیاد است.

فاطمه ایزانلو که راننده تاکسی تلفنی نیز هست می گوید: خرابی آسفالت در محله هایی مانند خیابان نشاط، کوچه های آن و پشت شهربازی بجنورد به حد غیرقابل تحملی افزایش یافته است.

وی خاطرنشان می کند: در خیابان های شرقی بجنورد چاله کم است اما کوچه ها جبران آن را کرده اند و دست انداز و چاله، حفاری هایی که پر نشده اند، بیشتر از محله های دیگر است.

وی می گوید: به هنگام عبور از مناطق حاشیه شهر می توان انواع و اقسام چاله، بقایای حفاری، دست انداز و سرعت گیرهای غیر استاندارد را دید که اگر در هنگام عبور از آن ها دقت نکنیم فاتحه جلوبندی خودرومان خوانده شده است.

بازی چاله‌ها با اعصاب مردم

چاله ها و ناهمواری هایی که در سطح شهرها دیده می شود علاوه بر اینکه منظر شهری را نازیبا می کند اعصاب و روان شهروندان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و از سوی دیگر هزینه های نگهداری خودروهای شخصی و عمومی را نیز بالا می برد.

یکی از تعمیرکاران خودرو در مورد آسیب هایی که آسفالت نامناسب به خودرو وارد می کند، می گوید: ممکن نیست در بجنورد رانندگی کنید و خودرو شما در یک چاله نیفتاده باشد اما در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، فشار زیادی به سامانه تعلیق خودرو وارد شده و در برخی موارد حتی ممکن است اجزای آن به شدت آسیب ببینند.

علی فیروزه می گوید: چاله ها و دست اندازهای بزرگ فشار فوق العاده زیادی به سامانه تعلیق و شاسی خودرو تحمیل می کند و این فشار به حدی است که اگر کمک فنرها در جذب ضربه ناموفق عمل کنند، ممکن است لاستیک ها با بخش های فلزی بدنه یا شاسی برخورد داشته و دچار ترکیدگی شوند.

وی می افزاید: روشن است که این اتفاق اگر در سرعت های بالا رخ دهد، می تواند حوادث ناگواری به ویژه برای خودروهای وطنی به دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان می کند: دست اندازها و چاله های بزرگ و عمیق حتی برای خودروهای با کیفیت خارجی نیز می توانند دردسرساز شود و بنا بر این بهتر است در رانندگی در داخل شهر همیشه جانب احتیاط را نگه داشت و تا حد امکان از عبور از معابر پردست انداز اجتناب کرد.

فیروزه در ادامه می گوید: برای خودروهایی که دارای شاسی و بدنه ضعیف و سامانه تعلیق بسیار ساده هستند (مانند خانواده پراید و تیبا)، گرفتار شدن در چنین گودال هایی می تواند به قیمت به هم خوردن زوایا و فواصل مهندسی شده شاسی و بدنه تمام شود و بیشتر خودروهایی که جلوبندی و شاسی آن ها بدون تصادف و علت خاصی صدمه دیده است، ماشین هایی هستند که مدام ناگزیر به عبور از چاله های خیابان ها بوده اند.

آسفالت درهم ریخته و داغان

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بجنورد، وضعیت آسفالت معابر مرکز استان خراسان شمالی را در هم ریخته و نامناسب خوانده و می گوید: در هر گوشه این شهر می توان چاله و ناهمواری هایی دید که محصول آسفالت نامناسب قبلی است.

سیدمحسن موسوی می افزاید: وضعیت آسفالت، معضلی برای شهر شده است و با توجه به اینکه برخی محله ها با زمان بندی آسفالت می شوند، فاصله زمانی بین آسفالت قبلی و بعدی زیاد و همین امر موجب تخریب روکش قبلی آسفالت می شود.

وی می گوید: شهردار بجنورد باید برنامه‌های شهرداری در زمینه آسفالت را با توجه به سیاست‌گذاری‌های که تعریف‌ شده، اعلام کند و اما در حال حاضر آماری در مورد مساحت خیابان هایی که آسفالت شده و هزینه های آن در دست نیست.

موسوی اظهار می کند: با توجه به نبود آمار شفاف در زمینه آسفالت در سال جاری  نمی‌توان گفت چه مقدار کار انجام شده و چه مقدار از کار باقی مانده است.

وعده‌های آسفالتی

در نگاهی به وعده های آسفالتی مدیران شهری بجنورد، می توان به گفت و گوی رییس شورای اسلامی شهر بجنورد اشاره کرد که خبر از تأمین اعتبار ۲۰ میلیاردی برای آسفالت معابر و خیابان های بجنورد داده بود.

مهدی محمدی در ۱۹ مرداد امسال اعلام کرده بود که در صورتی که بارندگی ها در نیمه دوم سال اجازه دهد سطح پوشش آسفالت بجنورد افزایش قابل توجهی پیدا می کند.
وی به انجام زودهنگام زیرسازی قبل از آسفالت نیز اشاره کرده و گفته بود: در برخی موارد شهرداری ناگزیر به زیرسازی است ولی به دلیل بارندگی و یا رهاسازی آب توسط اهالی به کوچه ها و معابر، زیرسازی ها قبل از آسفالت خراب می شود.

در عین حال در مهرماه امسال نیز معاون فنی و امور زیربنایی وقت شهرداری بجنورد گفته بود که ۴۰۰ هزار متر مربع از معابر سطح شهر بجنورد در نیمه نخست امسال آسفالت شده است و زیرسازی و بهسازی معابر و آماده سازی معابر شهرک فرهنگیان برای آسفالت نیز در حال انجام است و به محض دریافت قیر، عملیات آسفالت معابر این شهرک نیز آغاز خواهد شد.

با این وجود هنوز بسیاری از خیابان های بجنورد نیاز به روکش آسفالت دارد و حال این خیابان ها، که اکنون به لحاف چهل تکه ای شبیه شده است، یقینا با لکه گیری خوب نمی شود.

روکش خیابان در برنامه نیست

اما معاون فنی و امور زیربنایی و ترافیک شهرداری بجنورد،  آب پاکی روی دست همه ریخته و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام می کند: فعلا برنامه ای برای روکش آسفالت معابر و خیابان های بجنورد نداریم.

مهدی حمیدی می گوید: لکه گیری خیابان ها آغاز شده است و تا عید نوروز بدون تعطیلی تداوم خواهد داشت.

وی در عین حال تاکید می کند: از آنجا که برای اجرای روکش آسفالت دمای هوا باید بیش از ۱۰ درجه سانتیگراد باشد، هم اکنون شرایط آب و هوایی برای انجام این کار مناسب نیست.

وی در مورد خیابان های خاکی بجنورد نیز می گوید: اگر بتوانیم قیر مورد نیاز خود را خریداری کنیم تا قبل از عید معابر خاکی هم روکش خواهند شد.

حمیدی می افزاید: معابر خیابان تختی و ۱۶ متری فرهنگیان در دستور کار شهرداری قرار دارد و شهرداری پروژه های عمرانی در حاشیه شهر را آغاز کرده است و اگر مشکل فاضلاب ناظرآباد بجنورد حل شود، معابر این محله هم آسفالت خواهد شد.

معاون شهردار بجنورد،  آسفالت نامناسب را یکی از مشکلات مرکز استان خراسان شمالی دانسته و می گوید: آسفالت نامناسب، موج دار و فرورفتگی و خرابی روکش ها در بسیاری از خیابان های شهر دیده می شود اما امسال برای نخستین بار درزگیری آسفالت نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه همین ترک ها و درزهای آسفالت کم کم موجب تخریب روکش آسفالت می شود، می گوید: اگر درزگیری صورت گیرد،  آسفالت ترک خورده و درزدار به سرعت تخریب نمی شود و عمر آسفالت زیاد خواهد شد.

حمیدی با تاکید بر اینکه آسفالت همه معابر و خیابان های مرکز استان بسیار هزینه بر است، می افزاید: حتی هزار میلیارد ریال برای روکش تمام معابر بجنورد کم است اما باید از مناطقی که خرابی های بیشتری دارد آغاز کرده و با اقداماتی مانند درزگیری و لکه گیری از خرابی های بیشتر روکش آسفالت جلوگیری کنیم.

اگرچه گستره شهر بجنورد، ۳۶ کیلومتر مربع است اما وسعت معابر آن ۲ میلیون متر مربع عنوان شده که به گفته شهردار سابق بجنورد، یک میلیون متر مربع از این وسعت احتیاج به آسفالت دارد.

جمعیت بجنورد بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۲۳۰ هزار نفر است و با وجود رشد ۳ درصدی جمعیت آن، تراکم جمعیت در بجنورد ۴ هزار و ۹۰۰ نفر بر کیلومتر مربع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.