علی مستوفیان روز شنبه گفت: در این راستا، شخص سودجویی که به کشت درخت بر روی آثار تاریخی در محوطه ریوی اقدام کرده بود با دستور دادستان شهرستان مانه و سملقان محکوم شد.

وی اظهار داشت: این شخص علی‌رغم اخطارهای ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی، به کشت درخت بر روی آثار تاریخی اقدام کرده بود که با دستور دادستان ه کندن درختان و اعاده وضع به حال سابق، محکوم شد.

مستوفیان تصریح کرد: کشت درخت بر روی بقایای معماری، یکی از فعالیت ­های تخریبی در محدوده آثار تاریخی است که موجب تخریب و از هم شکافتن ساختار معماری و بقایای استقراری توسط ریشه درختان می­ شود.

وی گفت: تصویب و ابلاغ نقشه تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی ریوی و ضوابط حفاظتی آن در سال ۱۳۹۳ در سطح ملی اعلام شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: این محوطه تاریخی که هم‌اینک با همکاری­ های مشترک بین این اداره کل و موسسه باستان‌شناسی آلمان، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی استان شده، همچنان با دست‌اندازی‌ها و تجاوزات افراد سودجو مواجه است.

مستوفیان افزود: با توجه به اینکه محوطه تاریخی ریوی بقایای معماری یک شهر دوران هخامنشی و اشکانی به مساحت ۱۱۰ هکتار را در خود جای‌داده، حراست و حفاظت از این شهر تاریخی یک وظیفه برای دولت و مردم فرهنگ دوست استان است.

محوطه تاریخی ریوی در تاریخ ۱۳۴۶ با شماره ۷۲۰ در فهرست آثار تاریخی ملی کشور به ثبت رسید و با توجه به اینکه این محوطه بقایای استقراری از یک شهر دوران تاریخی هخامنشی و اشکانی است، مقرر شد تا در آینده نزدیک این شهر تاریخی با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و همکاری فرمانداری شهرستان مانه و سملقان و موسسه باستان‌شناسی آلمان، به سایت موزه گردشگری تبدیل شود.

مرکز شهرستان مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد و در مسیر استان های شمالی به مشهد مقدس واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.