روح الله یوسفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دومین مرحله ۳۰۰ متر از این محوطه توسط گروهی از باستان شناسان و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی ورامین، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران کاوش شد.

وی خاطر نشان کرد: در این مرحله یک عدد مهر و گل نوشته و سایت اداری مربوط به دوره هزاره چهارم قبل از میلاد توسط گروه کشف شد.

 سرپرست باستان شناسی با اشاره به اینکه نخستین فصل کاوش در سال ۹۱ بر روی این تپه انجام شده است گفت: در مرحله نخست گمانه زنی هایی ۳*۳ و ۵*۵ متری در جهت های شمالی و جنوبی و تا رسیدن به خاک بکر صورت گرفت که لایه نگاری دوره های مختلف بدست آمد.

به گفته یوسفی سومین دوره کاوش نیز با تامین اعتبارات تا چند سال دیگر انجام خواهد شد.

براین اساس محوطه میمنت آباد در شهرستان بهارستان رباط کریم و فاصله حدود ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر تهران و در فاصله حدود ۵۰۰ متری جنوب روستای میمنت آباد واقع شده است.

این اثر در فاصله ۱.۵ کیلومتری شمال غربی این محوطه سیاه‌کوه واقع شده که دارای معدن منگنز در حال استخراج و یک معدن قدیمی مس متروکه است که شاید وجود معدن مس دلیل رونق این منطقه در هزاره چهارم ق. م باشد.

این محوطه نخستین بار توسط حسن فاضلی نشلی در سال ۱۳۷۷ شناسایی و در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۷۹ به شماره ۳۱۰۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

پس از آن محسن باقری در سال ۱۳۸۰ محوطه را بررسی کرد و در سال ۱۳۸۵ سجاد علی بیگی به تعیین حریم و نشانه گذاری این محوطه باستانی پرداخت.

محمد رضا نعمتی و فرشید مصدقی نیز این محوطه را متعلق به عصر مفرغ معرفی کردند و در بررسی روشمند محوطه در سال ۸۹ و در مدتی حدود شش ماه، بررسی و مطالعاتی میدانی توسط قاسم رحیمی انجام شد که وی در این بررسی پس از نمونه برداری و ثبت و ضبط داده ها به شناسایی تاریخ گذاری نسبی داده ها رسید و پس از ارزیابی و تجزیه و تحلیل سه دوره استقراری شامل دوره روستا نشینی جدید حدود ۵۷۰۰ تا ۵۴۵۰ سال پیش در تپه جنوبی، و دوره آغاز شهر نشینی در حدود ۵۴۵۰ تا ۵۳۰۰ سال پیش در تپه شمالی  شناسایی شد.

همچنین دراین خصوص حمید کریمی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رباط کریم ضمن تایید آثار بدست آمده از این کاوش به خبرنگار ایرنا افزود: اطلاعات و مطالعات دقیق باستان شناسی تا رسیدن به زمان دقیق آثار، گزارش خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.