مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان روز پنجشنبه در این مراسم گفت: تا سال ۱۳۹۶ در تاریخ میراث فرهنگی گیلان سه اثر طبیعی ثبت ملی شده بود که از سال گذشته تاکنون با ثبت ملی ۱۶ اثر طبیعی دیگر در این استان شمار ثبت میراث طبیعی گیلان به ۱۹ اثر افزایش یافته است.

شهرود امیرانتخابی افزود: آثار میراث طبیعی جهت حفظ و برند سازی برای گردشگری ثبت ملی می شوند و هرچه پرونده ها تکمیل شده باشند مشکلی برای ثبت آنها وجود ندارد و امیدوارم ثبت و معرفی این آثار حفاظت و حراست از آنها را بیشتر  کند .

کارشناسان شورای ثبت نیز پس از شناسایی ، مطالعه و تشکیل پرونده برای آثار واجد شرایط ، شهریور ماه پرونده کوه سماموس را به شورای ثبت کشور ارسال کردند که  این شورا آن را پس از بررسی به عنوان میراث طبیعی گیلان ثبت ملی کرد.

وی تصریح کرد: در گیلان یک هزار و ۱۲۹ اثر در محوطه ثبت شده و بیش از سه هزار اثر و محوطه شناسایی شده دارد و این استان جزء استان هایی است که از  بیشترین تراکم آثار میراث فرهنگی برخوردار است و این موضوع مسئولیت ها را بیشتر می کند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان رودسر  ۴۰۰ اثر شناسایی شده و  این شهرستان با ۱۳۵ اثر ثبتی  در گیلان  جایگاه دوم را دارد و  در این زمینه پیشتاز است یادآورشد: در شهرستان رودسر اطلس میراث فرهنگی تعیین  و موزه مشارکتی قاسم آباد تشکیل شده است و با تلاشی که مردم قاسم آباد داشتند چادرشب بافی قاسم آباد در مرحله ثبت جهانی  قرار گرفته و مقدمات آن فراهم شده است و در جلسه ای که بزودی تشکیل می شود بصورت رسمی اعلام خواهدشد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: شهرستان رودسر از لحاظ حوزه میراثی جزء شهرستان های پیشتاز است و رتبه دوم را دارد و از نظر صنایع دستی نیز اولین و تنها کاندیدا در وزارتخانه میراث فرهنگی برای چادرشب بافی است که پرونده آن به عنوان کاندیدا به شورای جهانی ثبت معرفی شده است.

امیرانتخابی افزود: در زمینه بوم گردی که از سیاست های جدید وزارتخانه است ، شهرستان رودسر در بوم گردی و ایجاد آن  جزء شهرستان های پیشرو است و بعد از شهرستان رشت و ماسال رتبه سوم را دارد و در شهریور امسال که شورای ثبت در بندرانزلی برگزار شد دو اثر طبیعی گل گاوزبان و کوه سماموس این شهرستان به ثبت ملی رسید.

معاون پژوهشی و ترویج قانون اساسی معاون رییس جمهوری نیز در این مراسم اظهار داشت: باید تلاش کنیم که در حوزه میراث طبیعی قوانین کیفری نیز داشته باشیم تا حمایت های کافی از این آثار انجام گیرد.

بیژن عباسی افزود: مهمترین کار معرفی ارزش های میراث فرهنگی و طبیعی به مردم است تا خود مردم از آنها حفاظت کنند و بدانند که این آثار جزئی از ریشه های هویتی و فرهنگی آنها است و این مهمترین کاری است که کارشناسان و مسئولان می توانند در خصوص حفاظت از میراث های طبیعی و تاریخی انجام دهند.

فرماندار شهرستان رودسر نیز در این مراسم گفت: با تلاش کارشناسان میراث فرهنگی علاوه بر کوه سماموس گل گاوزبان نیز در حوزه شهرستان رودسر در حال ثبت ملی است و رویشگاه اثر طبیعی ملی گل سوسن چلچراغ نیز در منطقه اشکورات بیش از پنج برابر در محدوده داماش شهرستان رودبار شناسایی شده است.

حسین اسماعیل پور افزود: با ثبت ملی کوه سماموس به عنوان بلندترین قله گیلان باید به گردشگری ورزشی و کوهپیمایی در این منطقه نیز توجه شود و برای آن برنامه ریزی وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: چادرشب بافی قاسم آباد رودسر در آستانه ثبت جهانی قرار دارد و پیش بینی شده است که با ثبت آن درآمد منطقه ۱۰برابر افزایش خواهد یافت و تمامی اقدامات در شهرستان رودسر مقدمه ای برای ثبت جهانی چادرشب بافی است.

وی یادآورشد: در شهرستان رودسر آثار طبیعی و آثار فرهنگی زیادی نظیر غارها، گذرگاه ها و تمدن های گم شده وجود دارند که باید برای شناسایی و ثبت آنها اقدامات اساسی صورت گیرد.

اسدلله عباسی نماینده مردم شهرستان های رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز در جشن ثبت ملی کوه سماموس رودسر گفت: کوه سماموس برای همه کسانی که در این مناطق زندگی می کنند خاطره انگیز است و این کوه نقش بی بدیلی در تعدیل آب و هوای منطقه دارد و درمیان پوشش سبز جنگل های هیرکانی قرار گرفته است و این کوه چون نگینی در این منطقه می درخشد.

وی تاکید کرد: گذشتگان این میراث های طبیعی را حفظ کردند و در اختیار ما گذاشتند و ما وظیفه داریم این میراث ها را به دنیا بشناسانیم تا با سرمایه گذاری در این منطقه  مردمان بیشتری از آن بهره مند شوند.

جشن ثبت ملی کوه سماموس بزرگترین قله استان گیلان همراه با تجلیل از تعدادی از خادمان میراث فرهنگی شهرستان رودسر با حضور مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان ، فرماندار رودسر و نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی ، کارشناسان میراث فرهنگی ، استادان دانشگاه و جمعی از مردم رودسر روز پنجشنبه در مجتمع فرهگی و هنری شهید آوینی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رودسر برگزارشد.

سماموس از جمله کوه های سلسله جبال البرز است که در شرق شهرستان رودسر در گیلان و شمال غرب و جنوب غربی شهرستان رامسر در استان مازندران قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.