لیلاسادات بلالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار داشت: این صندوق ها علاوه بر کارکرد اقتصادی و اجتماعی بر مبنای مشارکت و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی زنان عشایر تشکیل شده است.

 وی انجام برنامه‌های مختلف تولید در حوزه فعالیت های مربوط به فراورده های دامی، صنایع دستی و دیگر تولیدات زنان عشایر را از مهم‌ترین برنامه‌های تشکیل این صندوق ها اعلام کرد.

بلالی با اشاره به آغاز فعالیت این صندوق ها از سال ۸۵ یادآور شد: تا سال ۹۵ افزون بر ۵۰ میلیارد ریال کمک های بلاعوض و تسهیلاتی با کارمزد ۴ درصد به این زنان اختصاص یافته بود.

وی افزود: برای سال جاری نیز حدود ۷۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون اعتبار برای این صندوق‌ها مصوب شده که با توجه به طرح های مورد نظر به هر صندوق ۵۰۰ میلیون ریال اختصاص می‌یابد تا بر اساس نوع تولید و تقاضا در بخش های مختلف به زنان متقاضی پرداخت شود.

مسئول امور زنان سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: در حال حاضر این تسهیلات پرداخت شده و یا در حال انجام است ولی برای چند سال آینده مطالعات لازم در راستای اشتغال پایدار برای زنان انجام می شود.

وی در خصوص بیمه زنان عشایر نیز گفت: مشکل خاصی در راستای بیمه نداریم و در صورتیکه خود زنان متقاضی باشند بدون محدودیت زیر پوشش بیمه قرار می گیرند.

بلالی به برند سازی تولیدات زنان عشایر نیز اشاره کرد و گفت: هم اینک طرحی در خصوص محصولات گواهی شده زنان عشایر در حال انجام است که براساس آن مسائل بهداشتی به صورت دقیق نظارت می شود تا زمینه یابی و زمینه سازی لازم برای محصولات تولیدی عشایر که اکثر آنها با تغذیه مردم سر و کار دارد صورت گیرد.

 وی ضمن یادآوری تولید ۳۵ درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر، گفت: هم اینک ۲۴ درصد گوشت دام سبک کشور و به همین میزان محصولات دامی توسط عشایر تولید می شود.

بلالی از اجرای طرح تسهیلگر زنان عشایر خبر داد و گفت: حدود ۳۶۱ نفر از زنان عشایر هم اینک به عنوان تسهیل گر در ۳۰ استان کشور فعالیت می کنند که این رقم در حال افزایش است.
مسئول امور زنان سازمان امور عشایر ایران خاطر نشان کرد: برنامه ریزی ها برای این که زنان عشایر مطالبات خود را از همه ارگانها دریافت کنند  توسط این تسهیلگران در حال انجام است.

اکنون بیش از پنج هزارخانوار عشایری با جمعیتی افزون بر ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل و ‌ ۳۸طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو با ۷۵۰ هزار راس دام در خراسان شمالی کوچروی می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.