مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سفر تیرماه کاروان تدبیر و امید به این استان، ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی اسکان عشایر منظور شد که اکنون ۳۵ میلیارد ریال آن برای تکمیل بند خاکی میاندشت تخصیص یافته است. 

محمدرضا قلی‌پور افزود: از مجموع اعتبار در نظر گرفته شده ۱۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ۶۰ میلیارد ریال از منابع استانی تامین می شود که در راستای اجرای طرح اسکان و ساماندهی عشایر، برای تکمیل بند خاکی میاندشت اسفراین هزینه خواهد شد.

وی گفت: بند خاکی عشایر در میاندشت اسفراین افزون بر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با صرف اعتبار منظور شده، اجرای این پروژه کامل و آماده بهره برداری خواهد شد که از این طریق ۸۰۰ هکتار از اراضی ملی پایین دست این بند خاکی، زیر کشت محصولات کشاورزی و تولید علوفه خواهد رفت.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی افزود: در سایت میاندشت اسفراین زیرساخت های لازم برای ایجاد ۱۲۰ واحد مسکونی و همچنین دامی آماده شده و خیابان کشی، تامین منابع آبی و برق رسانی نیز انجام شده است.

قلی‌پور گفت: به محض بهره برداری از بند خاکی میاندشت، قطعات زمین منطقه به خانوارهای عشایری واگذار می شود و آنان می توانند برای ساخت مسکن از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده کنند.

وی با اشاره به برخی طرح های اجرا شده در حوزه عشایری استان گفت: پیش از این ۷۰ خانوار از عشایر خراسان شمالی در سایت دوین شیروان اسکان داده شده اند.

وی اظهار داشت: مطالعاتی در سایت قلعه جق شیروان برای طرح کشت گیاهان دارویی انجام شده و برای اشتغال و درآمدزایی شرکت تعاونی نیز در این حوزه وارد کار خواهد شد.

قلی پور افزود: در کنار مجتمع های دامی نیز اقداماتی برای سایر فعالیت های خانوارهای عشایری انجام می شود. 

هم اکنون سه منطقه اسکان عشایری در خراسان شمالی در دست مطالعه و اجرا است که بزرگ‌ترین پروژه متعلق به منطقه میاندشت اسفراین است.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‎ ۳۸طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

۳۰۰۷/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.