به گزارش ایرنا، سیاوش وحدت این مطلب را روز شنبه در جریان تور صنعتی که به مناسبت روز صنایع کوچک، ویژه خبرنگاران خراسان شمالی، و بازدید از صنایع فعال در شهرک صنعتی شیروان ترتیب یافته بود، در واحد صنعتی بارثاوای شیروان بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه پارسال ۱۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی خراسان شمالی احیا شده بود، افزود: امسال ۱۰ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۱۷۰ میلیارد ریال و اشتغال ۶۵ نفر به بهره برداری رسیده است.

وی اظهار داشت: با ثبات نرخ ارز در ماه های اخیر ظرفیت واحدهای صنعتی افزایش یافته و ۲۰ تا ۲۵ درصد از واحدهای صنعتی فعال از ۱۰ تا ۷۰ درصد افزایش ظرفیت پیدا کرده اند.

وحدت با بیان اینکه امسال ۱۵ قرارداد در شرکت شهرکهای صنعتی منعقد شده است، گفت: با انعقاد این قراردادها ۳.۵ هکتار زمین صنعتی نیز واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۶۷ واحد صنعتی در شهرکهای خراسان شمالی استقرار دارد که موجب اشتغال ۴ هزار و ۳۸۵ نفر شده است و البته ۱۹ درصد از این رقم، که ۵۱ واحد صنعتی را شامل می شود، نیز غیرفعال هستند.

مشکلات بزرگ صنایع کوچک

وحدت، بزرگترین مشکلات صنایع کوچک را تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش آنها توسط بانک ها و بازار سرمایه بیان کرد و افزود: بی ثباتی نرخ ارز و مالیات بر ارزش افزوده نیز فشار مضاعفی را به واحدهای کوچک وارد می کند، که باید مدیریت شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: تأمین زیرساخت های شهرک های صنعتی در سال جاری نیز همچون سالیان پیش ادامه دارد و با توجه به همین امر خدمات رسانی به نواحی صنعتی انجام می شود که در همین چهارچوب معابر ناحیه صنعتی راز، مرکز شهرستان راز و جرگلان امسال باز شد و هم اکنون خدماتی مانند رساندن آب و برق به آن نیز در حال اجرا است که در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

مرحله دوم منطقه ویژه اقتصادی

وی از آغاز مطالعات طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی در مرحله دوم خبر داد و اظهار داشت: از این طرح تا ۲ ماه آینده دفاع خواهد شد و در سفر ریاست جمهوری نیز گاز آن تزریق شد و هم اکنون همه شهرک های صنعتی استان گازدار شده اند. 

وحدت با اشاره به اینکه برای منطقه ویژه اقتصادی ۸ قرارداد منعقد شده است، افزود: در راستای اجرای این قراردادها ۴ هکتار زمین نیز واگذار شده است و همچنین امسال یک انبار در این منطقه ساخته می شود تا امور گمرکی را نیز در این منطقه اجرایی کنیم.

وی گفت: اگر بتوانیم فرودگاه بجنورد را هم به این منطقه ملحق کنیم می توانیم در بخش بار تحول ویژه ای ایجاد کنیم که به رونق این منطقه خواهد انجامید.

بخشودگی جرائم بدهکاران

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی افزود: واحدهای صنعتی اگر تا ۱۲ شهریور امسال بدهی های خود را به این شرکت پرداخت کنند می توانند از بخشودگی ۸۰ درصدی جرایم برخوردار شوند.

استان خراسان شمالی هم اکنون ۶ ناحیه صنعتی، ۹ شهرک صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی قابل واگذاری به سرمایه گذاران صنعتی دارد.

این استان ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در نواحی روستایی زندگی می کنند.

ب/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.