به گزارش ایرنا این مطلب را روز شنبه مدیر شرکت دانشیار کشاورز هنگام گیاه سمنگان در هشتمین رویداد هم‌اندیشی کنترل بیولوژیک در خراسان شمالی بیان کرد و افزود: تولید یونجه پاک، به عنوان مهمترین خوراک دام، در صورت تسری به همه نقاط استان و نیز کشور، می‌تواند به تولید لبنیات پاک در دامداری‌ها منجر شود.

مهدی ابراهیمی با ابراز تاسف از آنچه که به فراموشی سپرده شدن روش های کنترل و دفع بیولوژیکی آفات خواند، اظهار داشت: روش های کنترل بیولوژیکی تولیدات کشاورزی و باغی ما حتی در کشورهای همسایه به کار گرفته می شود و سابقه مبارزه بیولوژیکی ما در منطقه بیش از دیگر کشورهاست اما متاسفانه کشاورزان خودمان از این روشها استفاده نمی کنند.

وی گفت: در کشور کمتر از نیم درصد از محصولات کشاورزی به روش بیولوژیکی تولید می شود و این در حالی است که روش های تولید بیولوژیکی در کشورهایی که هیچ سابقه ای در این زمینه نداشته اند، با استفاده از تجارب ایران رواج یافته است.

ابراهیمی افزود: غفلت از تولید بیولوژِیکی موجب شد تا هم اکنون افغانستان در تولید محصولاتی مانند زعفران، از ما پیشی بگیرد و زعفران ما با کاهش قیمت و مشتری مواجه شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مراکز کنترل بیولوژیکی ورشکسته شده اند، افزود: در خراسان شمالی نیز وضعیت به همین شکل است و شاید فقط یک یا ۲ مرکز هنوز فعال باشند که در واقع آنها نیز نفس های آخر خود را می کشند.

وی با اشاره به آمار روزافزون بیماری هایی مانند سرطان، گفت: بقایای برخی سموم که در تولیدات کشاوزی و باغی استفاده می شود، صدها سال باقی می ماند و در واقع روش تهیه آنها تنها اندکی با بمب شیمیایی فرق دارد.

خراسان شمالی پیشرو در تولیدات پاک

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: میزان استفاده از سموم کشاورزی در این استان کمتر از میانگین کشوری است و بر این اساس تولیدات گیاهی این استان پاک‌تر از دیگر مناطق کشور است.

مجید تشکری افزود: مصرف سموم کشاورزی در استان در هر هکتار ۲۵۰ تا ۴۰۰ گرم است، و حال آنکه این رقم در کشور ۷۰۰ گرم است.

وی با بیان اینکه نگاه و اولویت بخش کشاورزی افزایش بهره برداری است، اظهار داشت: همین امر موجب شده که در عرصه تولید کمتر به سلامت و بهره وری توجه شود.

تشکری با تاکید بر اینکه مواد شیمیایی باید به شکلی مصرف شود که سلامت محیط و جامعه به خطر نیندازد، گفت: نیاز این استان به کودهای شیمیایی ۷۳ هزار تن است و در مقابل باید حداکثر از ۲۳ تن سم نیز در این عرصه ها استفاده شود.

کشاورزی پاک، پایه‌های زیستی را حفظ می‌کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز  در این رویداد گفت: روش های کنترل و مبارزه بیولوژیک با آفات باید در سطح گسترده ای به کشاورزان آموزش داده شده و استفاده از سموم به حداقل برسد.

سیداصغر مطهری افزود: با وجود محسنات کنترل بیولوژیکی آفات، جای سئوال است که چه دست های پشت پرده ای مانع حرکت کشاورزان به سمت استفاده از این روش ها می شود؟

وی شیوه های نوین کشاورزی و حذف سموم  را موجب پایداری منابع محیط زیست و آب و خاک دانست و افزود: برای حفظ ذخایر ژنتیک نیز باید استفاده از مواد شیمیایی در تولیدات غذایی و وابستگی کشاورزی به سوم را کاهش داد.

مطهری اظهار داشت: استفاده بی رویه از سم‌ها از عوامل اصلی آلودگی آب و خاک و هوا و تخریب پایه های اصلی زیستی است.

در پایان این رویداد هم اندیشی از ۹ کشاورز نمونه استان که در استفاده از روش های کنترل بیولوژیکی پیشرو هستند، قدردانی شد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی در خراسان شمالی تولید می شود.  

ب/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.