احمد فربد روز سه شنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی تکنیک های استحصال زهر زنبور عسل در شیروان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر چند برخی روستائیان با خواص زهر زنبور عسل آشنا هستند اما باید با شیوه های علمی و تجاری سازی از فراورده های آن استفاده کرد.
وی گفت: خشکسالی های متوالی موجب کاهش تولید عسل در این شهرستان شده است و به همین علت کارگاه آموزشی با حضور اساتید رشته پرورش زنبور عسل در این شهرستان تشکیل شد.
وی گفت: شهرستان شیروان دارای 12 هزار و 400 کلنی زنبور عسل است که به طور میانگین در هر کندو 7 کیلو گرم عسل تولید می شود و این میزان تولید در چند ساله اخیر کاهش داشته است.
فربد از مهم ترین فواید پرورش زنبور عسل را گرده افشانی در مراتع، باغ ها و گیاهان زراعی عنوان کرد و افزود: کمک به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و حفظ محیط زیست در این اقدام مدنظر است.
مسئول تعاونی زنبورداران شیروان گفت: علاوه بر عسل محصولاتی نظیر موم، بره موم، گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور عسل از فراورده‌های زنبور عسل با ارزش افزوده بالا است که در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی کاربرد زیادی دارند.
فربد افزود: می توان با ترویج مصرف، جمع آوری و مصرف تولیدات زنبور عسل در سطح جامعه کمک زیادی به سلامت جامعه، افزایش تولید محصولات کشاورزی و افزایش درآمد زنبورداران و اشتغالزایی داشت.
در این کارگاه آموزشی یک روزه 230 نفر پرورش دهندگان زنبورعسل و کارشناسان این رشته از سراسر کشور شرکت کرده بودند.
استان خراسان شمالی به لحاظ شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی در سال 94 از نظر میزان تولید عسل رتبه سیزدهم و از نظر میانگین تولید به ازای هر کلنی (بهره وری) رتبه پنجم کشوری را کسب کرد.
وجود اقلیم متفاوت در گستره 2 میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوری که رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در استان محسوب می شوند.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.