به گزارش ایرنا، آمار بالای خودکشی در این شهرستان مرزی، مسئولان این منطقه را بر آن داشت تا برای ریشه‌یابی علت های وقوع این آسیب و پیدا کردن راهکار برای مهار آن، نخستین همایش پیشگیری از خودکشی را روز سه‌شنبه در این منطقه برگزار کنند.

دادستان عمومی و انقلاب رازوجرگلان در این همایش گفت: خودکشی، یکی از آسیب های مهم در این شهرستان است و در حالی در جامعه شاهد اقدام به خودکشی هستیم که این امر در آیین اسلام نکوهیده شده است.

ذبیح‌الله بدری اظهار داشت: دین اسلام، کسی را که اقدام به خودکشی کند ظالم می خواند، علمای اهل تسنن و تشیع هم بر حرمت شرعی این اقدام فتوا داده اند و حتی برخی اقدام به خودکشی را کفر دانسته اند.

وی افزود: به لحاظ قانون، همکاری، تشویق و ترغیب فرد به خودکشی جرم است و کسی که زمینه خودکشی شخصی را فراهم کرده باشد، مجرم است.

بدری افزود: بررسی پرونده ها نشان می دهد که خودکشی بیشتر در میان زنان رخ داده است و در یک سال گذشته، ۱۰ تا ۱۵ مورد خودکشی در این شهرستان رخ داده که متاسفانه برخی موفق بوده اند.

دادستان عمومی و انقلاب رازوجرگلان گفت: آمار بالای خودکشی زنان نشان از وجود آسیب هایی چون همسرآزاری و یا ازدواج اجباری است، دختری که زودهنگام ازدواج کرده، به خاطر مشکلاتی که دامنگیرش می شود یا اقدام به خودکشی می کند و یا مبتلا به آسیب های دیگری همچون فرار از منزل می شود.

فرماندار راز و جرگلان هم، اصلی ترین آسیب اجتماعی این شهرستان را خودکشی عنوان کرد و گفت: تلاش داریم تا در این همایش، راهکاری برای حل این مشکل پیدا کرده و از میزان آن بکاهیم.

محمد زارعی هدک با تاکید بر ضرورت پیشگیری از شیوع آسیب های اجتماعی در جامعه اظهار داشت: اگر از بروز آسیب های اجتماعی پیشگیری نکنیم، ضربه جبران ناپذیری به پیکره اجتماع وارد می شود.

وی تاکید کرد: همه برای کاهش و یا حل مشکلات اجتماعی مسئول هستیم. 

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی هم گفت: سال گذشته، هفت نفر در شهرستان راز و جرگلان اقدام به خودکشی کرده و به بهزیستی ارجاع داده شدند که چهار تن از این تعداد مرد و سه نفر زن بودند و امسال هم چهار نفر اقدام به خودکشی کرده اند که شامل سه نفر مرد و یک نفر زن است. 

علی‌اکبر صحرانورد اظهار داشت: یکی از علت های خودکشی زنان، ازدواج اجباری است و به واسطه فرهنگ حاکم در این منطقه، ازدواج ها سنتی است و تحکیم و زور در این امر، بستری برای افسردگی و در نهایت خودکشی است.

وی افزود: اختلاف سنی میان زن و شوهر، هم عامل دیگری برای ناسازگاری و نارضایی است که می تواند به افسردگی و دیگر آسیب ها بینجامد.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی اظهار داشت: بهزیستی، خدمات مشاوره قبل از ازدواج و پیش از طلاق دارد و اگر این خدمات به درستی دریافت شود می تواند گامی برای کاهش آسیب ها باشد.

شهرستان مرزی راز و جرگلان ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد. این شهرستان در ۱۲۰ کیلومتری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد. 

۷۱۸۵/۵۱۳۲ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.