به گزارش ایرنا بر اساس اعلام آموزش و پرورش خراسان شمالی،  این استان با کمبود ۶۵۰ معلم روبه بود اما اکنون مشکل مدیریت شده و مهرماه امسال هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود زیرا سازماندهی نیروی انسانی با قوت پیگیری شده و با برنامه ریزی انجام شده معلمان در تمام کلاس های درس، حاضری می زنند.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی پیش از این گفته بود که امسال ۳۰ هزار ساعت در هفته کسری حق التدریس داریم که بیشترین مشکل مربوط به شهرهای بزرگ است.

آنگونه که مسئولان می گویند، از سال ۹۸، شمار نیروهای بازنشسته در این اداره کل زیاد خواهد بود به طوری که، تا سال ۱۴۰۰، ۴۳ درصد از نیروها بازنشسته می‌شوند از این رو، آموزش و پرورش با کمبود نیرو روبه رو می‌شود.

در این میان، بالا بودن کلاس هایی با دانش آموزان کمتر از حد استاندارد و پراکندگی زیاد روستاها سبب شده تا نیروبری در آموزش و پرورش خراسان شمالی زیاد باشد و این مشکلی دیگر در تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش استان است.

۴۸ درصد دانش آموزان خراسان شمالی در روستاها و مابقی در شهرها مشغول به تحصیل هستند و این استان در پراکندگی روستایی، رتبه سوم کشور را دارد.  حدود ۲۵۰ کلاس در متوسطه اول، ۱۰۰ کلاس در متوسطه دوم و ۷۰ کلاس در دوره ابتدایی در مدارس استان کمتر از حد استاندارد دانش آموز تشکیل می شود، علاموه بر این،  پنج باب مدرسه یک نفره و ۱۵۰ مدرسه زیر پنج نفر در استان وجود دارد که این مدارس سبب افزایش نیروبری در آموزش و پرورش شده است.

برنامه هایی برای مدیریت نیروی انسانی 

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان شمالی گفت: در سطح کشور به ازای هر ۱۳.۷ دانش آموز یک نیروی فرهنگی مشغول به کار است که این رقم در این استان ۱۲.۲ نفر است، امسال مقرر است نسبت شمار دانش آموزان به معلم در سطح کشور به ۱۴.۲ برسد و در این استان این رقم باید به ۱۳.۲ برسد که البته این امر در برخی استان ها همچون خراسان شمالی شدنی نیست.  

قنبرعلی خوش آیینه با اشاره به اینکه بر اساس سیاست های وزارتخانه، شاهد انقباض نیروی انسانی خواهیم بود، افزود: سازمان برنامه و بودجه اعتقاد دارد که نیروبری در ساختار آموزش و پرورش زیاد است و البته در این استان این مشکل بیشتر است.

وی گفت: نسبت شمار نیروهای آموزشی آموزش و پرورش کشور به سایر نیروها، رقم بالایی است که این رقم قرار است به ۶۵ درصد برسد.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان شمالی افزود: کم کردن شمار نیروهای کادری و افزودن به نیروهای آموزشی از راههای جبران کمبود نیرو است که می تواند مرهمی بر مشکل نیروبری هم باشد.

وی با بیان اینکه برای این مشکل، امسال چند راهکار مدنظر است افزود: وزارت خانه اجازه داده است، معلمان متوسطه اول و دوم که زیر ۲۵ سال سنوات دارند، افزایش فعالیت داشته باشند و در این باره، مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها باید مشخص کنند چند نفر همکاران تمایل دارند تا افزایش کار داشته باشند.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: وزارت خانه اجازه داده است، بازنشستگان در صورت تمایل، تا یک سال به همکاری ادامه دهند و بازنشستگان تا ۱۴ ساعت به صورت حق التدریس فعالیت خواهند داشت.

جذب ۳۰۰ معلم جدید 

خوش آیینه با بیان اینکه خوشبختانه با تدابیر انجام شده، مهر امسال کمبود معلم نداریم اظهار داشت: امسال ۳۰۰ نفر نیروی معلم جدید شامل نیروهای دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان و نیز معلمان به کارگرفته شده در آزمون استخدامی در سال تحصیلی جدید، وارد کلاس های درس استان می‌شوند.

وی افزود: از تعداد معلمان جدید ۷۰ نفر نیروی تربیت معلم بوده و مابقی نیروهای به کار گرفته شده از طریق آزمون استخدامی است.  

خوش آیینه اظهار داشت: با درخواست و پیشنهاد مسئولان آموزش و پرورش، امسال ۱۵۰ نفر از ۶۰۰ نیروی فرهنگی که امسال بازنشسته می شوند برای جبران کمبود نیروی معلم در کلاس های درس تدرس می کنند.

وی گفت: برای سال تحصیلی جدید، ۲۵۰ نفر از مربیان پیش دبستانی و آموزشگران سوادآموزی به صورت حق التدریس به کار گرفته می شوند که بخشی از کمبود نیروی معلم هم با این اقدام رفع می شود.  

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی افزود: مربیان پیش دبستانی که پیش از سال ۹۱ با آموزش و پرورش همکاری داشته و نیروهای سوادآموزی که پیش از سال ۹۲ با این نهاد همکاری داشته اند، امسال به صورت حق التدریس وارد کلاس های درس می شوند.  

وی خاطرنشان کرد: در سطح کشور ۵۲ درصد از نیروهای آموزش و پرورش در بخش آموزش خدمات رسانی دارند که این رقم قرار است امسال به ۶۵ درصد برسد و بر این اساس از نیروهای کادر و اداری کم شده و به نیروهای آموزشی افزوده می‌شود.  

خوش آیینه با بیان اینکه در کشور به ازای هر ۱۳.۷ نفر دانش آموز یک نیروی انسانی وجود دارد این رقم در این در استان ۱۲.۲ است گفت: خراسان شمالی از استان‌هایی است که پراکندگی روستایی زیاد است و هیچ وقت به میانگین کشوری نمی رسیم.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه امسال قرار است نسبت دانش آموز به نیروی انسانی در سطح کشور به ۱۴.۲ برسد و در این استان ۱۳.۲ هدفگذاری شده است گفت: اگر نسبت معلمان آموزشی به سایر نیروها، نیم درصد افزایش یابد، ۷۰۰ نفر کمبود، جبران می‌شود.  

جذب ۲۶۰ معلم با آزمون استخدامی در استان 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم از افزایش سهم استان در جذب نیروی معلم از طریق آزمون استخدامی خبر داد و گفت: امسال ۲۶۰ نفر در ۲۱ رشته از طریق شرکت و قبولی در آزمون استخدامی، در آموزش و پرورش استان جذب می شوند.   

عباس سعیدی اظهار داشت: سهم استان برای جذب نیرو در آزمون استخدامی، ۱۷۹ نفر اعلام شده بود اما با پیگیری های انجام شده این رقم به ۲۶۰ نفر رسید و ۴۰ درصد از نیروهای جذب شده در آموزش ابتدایی مشغول به کار می شوند و مابقی در سایر رشته ها، وارد مدارس خواهند شد.  

وی به افزایش سهم پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان استان اشاره کرد و  گفت: سهم این استان برای پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۱۱۰ نفر افزایش یافته است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سهم این استان برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی جدید ۳۷۵ نفر بود اما، با پیگیری های انجام شده، این رقم به ۴۸۵ نفر افزایش یافت بر این اساس سهم استان برای جذب معلم، ۷۴۵ نفر است.  

سال تحصیلی جدید ۱۶۵ هزار دانش آموز خراسان شمالی در بیش از دوهزار کلاس درس و زیر نظر ۱۴ هزار معلم وارد مدارس می شوند.

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.