محمدرضا موفق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: زمان سفر دو روزه هیات علمی کشور قرقیزستان به این استان 12 و 13 ماه جاری پیش بینی شده و قرار است در این سفر ظرفیت های استان برای همکاری در زمینه های مختلف علمی و پژوهشی با این کشور بررسی شود.
وی خاطرنشان کرد: این سفر با پیگیری های جهاددانشگاهی استان انجام می شود و محور همکاری در زمینه های مختلف همچون ایجاد مرکز درمانی بویژه درمان ناباروری، ایجاد مرکز آموزش و تولید قارچ خوراکی و دارویی، توریسم درمانی، مطالعه علمی و ژنتیکی اسب، تاسیس دانشگاه مشترک و آی. تی است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی خراسان شمالی اظهار داشت: در این سفر پتانسیل ها و ظرفیت های موجود برای همکاری این استان با کشور قرقیزستان بررسی می شود.
قرقیزستان، کشوری محصور در خشکی و در آسیای مرکزی است.
این کشور با اشتراک های تاریخی و فرهنگی و دیدگاه های سیاسی نزدیک با جمهوری اسلامی ایران دارای شرایط مساعدی برای گسترش همکاری های اقتصادی است.
روابط ایران با جمهوری قرقیزستان به دلایل گوناگون تاریخی، سیاسی و فرهنگی دارای اهمیت است. وجود اشتراک های تاریخی و قرارگرفتن در حوزه تمدنی ایران و مسیر جاده ابریشم از جمله انگیزه ها برای تحکیم روابط ارزیابی می شود.
ایران جزو نخستین کشورهایی بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در آذر 1370 (1991) استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت و به سرعت روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را با این کشور توسعه داد.
بر اساس این گزارش، مهرماه امسال هم سفیر قرقیزستان در ایران به خراسان شمالی سفر کرده بود.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.