به گزارش ایرنا محمدعلی شجاعی، چهارشنبه در نشست تخصصی فعالان اقتصادی خراسان شمالی در ترکمنستان، که در بجنورد برگزار شد، افزود: البته دولت باید زیرساخت های لازم را فراهم کرده و موانع و مشکلات را از پیش پای فعالان این حوزه بردارد.
وی لازمه ماندگاری تجار و بازرگانان در عرصه تجارت بین المللی را رعایت آداب این بخش دانست و گفت: رقیبان ما و شریکان تجاری ترکمنستان، کم نیستند و باید به آنان حق داد که با بهترین ها روابط تجاری برقرار کنند.
استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه با تعهد و عملکرد مثبت می توان شرایط را تغییر داد، افزود: در عرصه بین المللی برای تثبیت جایگاه خود در بازار، باید بهترین کار و خدمات را ارائه کرد.
وی یکی از نداشته های حوزه تجارت را نبود ارتباطات بین المللی متناسب با این مقطع اقتصاد جهانی دانست و گفت: این امر را باید بسیار جدی گرفته و برای رفع آن گام برداریم.
استاندار خراسان شمالی با تاکید بر استفاده حداکثری از ارتباطات بین المللی برای رشد و توسعه اقتصاد استان و کشور، به برپایی نمایشگاه های خارجی و سفر مسئولان و تجار به دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: باید این برنامه ها خروجی مثبتی داشته باشد.

* بازارچه پرسه سو، توجیه اقتصادی دارد
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان نیز گفت: ایجاد بازارچه پرسه سو در شهرستان راز و جرگلان توجیه اقتصادی دارد.
محمد صمدی، بر پیگیری راه اندازی این بازارچه تاکید کرد و افزود: در 2 سوی این بازارچه جمعیت زیادی ساکن هستند که این امر به اشتغالزایی آنان کمک خواهد کرد.
وی طولانی شدن روند صدور روادید برای بازرگانان را از بزرگترین مشکلات تجار ایرانی در ترکمنستان خواند و گفت: باید این مسائل بین 2 کشور حل شود تا تجار مشکلی برای حضور و پیگیری امور نداشته باشند.
صمدی افزود: ترکمنستان علاقه زیادی دارد تا تاجران ایرانی از واگن های آنان برای انتقال کالای خود استفاده کنند و این در حالی است که تعداد ناکافی این واگن ها، مشکل آفرین است.
وی اظهار داشت: 2 کشور باید تعرفه ای را برای روابط تجاری خود مشخص کنند تا به رونق اقتصادی هر 2 منطقه بینجامد.
صمدی، مشکل انتقال پول از ترکمنستان را از چالش های تجار ایرانی دانست و افزود: بانک ها نیز در این راستا گشایشی ایجاد نمی کنند.
در این نشست که با حضور سفیر ایران در ترکمنستان برگزار شد، شماری از تجار و بازرگانان فعال در عرصه صادرات و واردات کالا با ترکمنستان، مسائل و مشکلات خود را طرح کردند.
سخت گیری و طولانی کردن روند صدور روادید، پرداخت نشدن مطالبات بازرگانان ایرانی، عدم گشایش تبادلات بانکی و پیمان سپاری ارزی از عمده ترین مشکلات تجار خراسان شمالی بود.
استان خراسان شمالی بر 301 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد.
به گزارش ایرنا، خراسان شمالی در 10 ماه امسال بیش از 85 میلیون دلار کالا صادر کرده که سهم کشور همسایه، ترکمنستان از این میزان کمتر از 5 درصد بوده است.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.