به گزارش خبرنگار ایرنا، سید ابراهیم حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهارداشت: این صادرات از لحاظ وزنی 34 درصد بیشتر از 4 ماه اول سال 96 است و بیشتر شامل مواد لبنی، رب، میلگرد و پلی استایرن بود.
وی، مقصد کالاهای صادراتی گلستان را بیشتر کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان، روسیه، ترکیه، ازبکستان، هند و چین اعلام کرد و گفت: در این مدت 32 هزار و 500 تن انواع کالا از گمرکات استان وارد شده است.
به گفته وی، ارزش کالاهای وارداتی بیشتر شامل غلات، دانه روغنی و مواد اولیه خط تولید 13 میلیون دلار بود.
حسینی مبدا این واردات را کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، پاکستان و چین اعلام کرد و افزود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 69 درصد رشد داشته است.
وی تصریح کرد: صادرات و واردات این استان از طریق مرز زمینی و ریلی صورت گرفته و درمجموع صادرات 6.5 برابر واردات بود.
مدیرکل گمرکات گلستان همچنین از درآمد 433 میلیارد و 330 میلیون ریالی این بخش خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 164 درصد داشته است.
حسینی درخصوص مسافران ورودی از طرق مرز زمینی اینچه برون در شرق گلستان نیز اظهار داشت: امسال 14 هزار و 863 مسافر از اتباع ترکمنستان با عنوان تجارت چمدانی وارد کشور شدند که به دلیل برخی مقررات سختگیرانه و عوارض بالا ازسوی کشور همسایه 38درصد کمتر از پارسال بود.
وی گفت: اتباع ایرانی نیز در این مدت 330 تن کالا به ارزش تقریبی یک میلیون دلار در قالب تجارت چمدانی به کشور ترکمنستان صادر کردند که 31 درصد کمتر شده است.
گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت از شهرستان های شرقی گلستان است، اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی استان در بخش داشلی برون در 80 کیلومتری شمال این شهرستان در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.
اینچه برون مرکز گمرکات استان گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن، گمرک فرودگاه بین المللی گرگان است.
همچنین در سالهای اخیر با بهره برداری از راه آهن بین المللی ایران- ترکمنستان - قزاقستان و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان افزوده شد.
استان مرزی و شمالی گلستان با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
/3039/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.