جواد جعفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارزش این میزان کالای صادر شده را 6 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: میزان صادرات از گمرک استان در این مدت به نسبت مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی هم 67 درصد کاهش دارد.
وی درباره علت کاهش صادرات از گمرک استان گفت: امسال شرکت آلومینا در جاجرم صادراتی نداشته است در حالی که سال گذشته صادرات قابل توجهی از این واحد گزارش شده بود.
جعفری افزود: میزان صادرات پتروشیمی خراسان از گمرک نیز امسال کاهش یافته است البته علت این کاهش، انجام برخی اقدامات گمرکی در استان های جنوبی است.
وی تصریح کرد: شرکت پتروشیمی برای حذف هزینه های انبار گمرک، اقدام به اجاره انبار اختصاصی در استان جنوبی کرده است و کارهای گمرکی نیز در همان استان انجام می شود، از این رو آمار صادرات در گمرک خراسان شمالی ذکر نمی شود.
مدیر گمرک خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود بدون ذکر میزان واردات از گمرک استان گفت: بهار امسال میزان واردات کالا از گمرک استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال 75 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: کالاهای وارداتی بیشتر شامل مواد اولیه و یا ماشین آلات خط تولید و تجهیزات مورد نیاز کارخانه ها بوده است و این به معنای رونق تولید و اشتغال در صنایع است.
جعفری افزود: بخش زیادی از کالاهای وارداتی مربوط به طرح توسعه واحد آلومینا در جاجرم و شرکت آذین فورج در اسفراین است.
وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده توسط گمرک استان، تجهیزات وارد شده برای طرح توسعه آلومینا، بطور مستقیم به محل کارخانه منتقل شد و کارهای مربوط به ترخیص تجهیزات شرکت آلومینا همزمان با نصب آن انجام شده است.
مدیر گمرک خراسان شمالی تصریح کرد: در صورتی که کار ترخیص بر اساس روند های قبل انجام می شد باید تجهیزات چند ماه در انبار دپو می شد اما اکنون با مسئولیت گمرک استان، تجهیزات در خط تولید مستقر شده و کارهای ترخیص نیز همزمان انجام شده است.

* افزایش واردات
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در باره واردات کالا به استان گفت: بهار امسال یک هزار و 32 تن کالا به ارزش چهار میلیون و 24 هزار دلار کالا به استان وارد شده است.
یحیی نیکدل اظهار داشت: واردات کالا به استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال به لحاظ ارزشی 156 درصد و به لحاظ وزنی 143 درصد رشد داشته است.
وی گفت: کالاهای وارداتی شامل برنج، فروکروم، ماشین تراش افقی برای برداشتن فلز، ماشین ها و دستگاه های مکانیکی با کار خاص، چراغ های شیلنگی و سایر مصنوعات و لامپ رشته ای از کشورهای چین، پاکستان، ترکیه و فدراسیون روسیه است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: از این میزان واردات بیش از 2 میلیون و 282 هزار دلار مربوط به 2 شرکت غیر بومی از سایر استان ها بوده که فرآیند ترخیص کالا از گمرک استان انجام شده و بقیه واردات مربوط به شرکت های مرزنشینان و واحدهای صنعتی استان است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.