به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این سازمان در روز یکشنبه یحیی نیکدل اظهار کرد: امسال صادرات 190 میلیون دلار کالای تولیدی استان هدفگذاری شده بود که در این مدت 34 درصد از برنامه سال محقق شده است.
وی افزود: در این مدت میزان صادرات از این استان به مدت مشابه سال گذشته، به لحاظ ارزشی 59 درصد و به لحاظ وزنی 9 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: عمده محصولات صادراتی امسال محصولات پتروشیمی شامل اوره و ملامین بوده و همچنین اکسید آلومینیوم، محصولات فولادی، محصولات پلاستیکی، محصولات ساختمانی همچون سیمان، اسکلت و قطعات آهنی و فولادی، بتن سبک، گچ، کاشی، سنگ گرانیتی، مواد غذایی رب گوجه فرنگی، ران مرغ، ماکارونی، نمک، روغن آفتاب گردان، محصولات کشاورزی سیب زمینی، گیلاس، هندوانه، شلیل، کیوی، پیاز، موسیر و سیب است.
وی خاطرنشان کرد: فرش، مصنوعات کاغذی و ابزارآلات کارگاهی از دیگر محصولات صادراتی این استان است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: این میزان کالا به کشورهای عراق، تاجیکستان، آذربایجان، قطر، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، هند، بحرین، آلمان، کویت، پرتقال، اسپانیا، هلند، اردن، بلژیک، موزامبیک، سریلانکا، قزاقستان، ایتالیا، گرجستان، میانمار و روسیه صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: 43 درصد از محصولات به افغانستان، 21 درصد به ترکمنستان، 9 درصد به عراق، 5 /9 درصد به هند صادر شده است و 5/ 17 درصد به سایر کشورها صادر شده است.
تعداد کارت های بازرگانی این استان 300 مورد است که از این تعداد 100 کارت فعال و 200 کارت به علت مسائل و مشکلاتی از قبیل مالیات، بیمه و سایر موارد غیر فعال هستند.
استان 941 هزار نفری خراسان شمالی با ترکمنستان 300 کیلومتر مرز دارد که این استان با داشتن 344 هزار هکتار عرصه باغی و زراعی توانمندی خوبی در بخش کشاورزی دارد.
این استان همچنین دارای واحدهای تولیدی بزرگ نظیر مجتمع پتروشیمی خراسان، کارخانه سیمان، کارخانه قند شیروان، طرح آلومینای جاجرم و مجتمع فولاد اسفراین است.
خراسان شمالی حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان همچنین در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.