محمدحسین صالحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس مشاهدات محیط بانان و نتابج اولیه سرشماری، شمار گونه های مختلف قوچ، میش، کل و بز در مناطق مختلف تحت مدیریت محیط زیست استان روند رو به افزایش دارد.
وی با بیان اینکه طرح شماری هنوز به پایان نرسیده و در مراحل پایانی است افزود: سرشماری میاندشت جاجرم به عنوان آخرین منطقه، امروز انجام می شود.
صالحی خاطرنشان کرد: با وجود خشکسالی و مشکل تامین علوفه، شاهد روند رو به افزایش جمعیت حیات وحش هستیم و این امر با مدیریت برای تعلیف و تغذیه دستی وحوش صورت گرفته است.
وی گفت: البته هنوز هم خشکسالی، کاهش منابع آبی و کمبود تولید علوفه در مراتع، یک دغدغه در زمینه حیات وحش است.
کاهش منابع آبی سبب شده تا برخی گونه ها در نزدیکی های روستاها حضور یابند و بعضا سبب خسارت به مزارع و باغ های کشاورزان شوند.
کارشناس مسئول نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: حضور گونه های مختلف وحوش سالوک و ساریگل در نزدیکی های روستاهای اطراف منطقه، با خسارت هایی به کشاورزان همراه بوده است.
در خراسان شمالی 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارند و 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود، 68 خزنده از 228 گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.
برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را مجموعا با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.