سید اصغر مطهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه زیستگاه این وحوش بیشتر در مناطق صخره ای و سخت گذر است اظهار داشت: علاوه بر خشکسالی، بروز برخی بیماری ها در کاهش جمعیت کل و بز دخیل بوده است.
وی با بیان اینکه پدیده خشسکسالی بر زاد و ولد حیات وحش اثر گذار است گفت: همچنین در سه سال اخیر منابع آبی در زیستگاه های استان کم آب شده اند که با ایجاد آبشخورهای مصنوعی و انتقال آب، منابع آب را برای حیات وحش خراسان شمالی فراهم شده است.
براساس آخرین سرشماری حدود 322 راس کل و بز در استان خراسان شمالی شناسایی شده، هرچند در این سرشماری افزایش قابل توجهی نسبت به سرشماری ماقبل آن داشته اما نسبت به دور بلندمدت 60 درصد کاهش دارد.
مطهری گفت: خشکسالی ها موجب ضعیف شدن پوشش گیاهی در عرصه های طبیعی و مناطق حفاظت شده است که این وضعیت آمار جمعیتی وحوش حیات وحش را کاهش داده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: هم اکنون وضعیت آب منطقه میاندشت این استان که محل زیست گونه نادر یوزپلنگ است در وضعیت بسیار بد قرار دارد.
مطهری همچنین اظهار داشت: باید مانع از شکار بی رویه وحوش حیات وحش شد تا گونه های شاخص حیات وحش استان را در شرایط مطلوب قرار گیرند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: با کاهش منابع آبی و خشک شدن چشمه ها دسترسی به آب برای حیات وحش سخت می شود، حیات وحش خود را به اراضی کشاورزی می رسانند.
وی گفت: همچنین خشکسالی ها موجب می شود حیات وحش به زیستگاه های سایر استان ها مهاجرت کنند.
وی افزود: در سال 96 اعتباراتی تخصیص یافت که باید چشمه ها و آبشخورهای جدید ساخته شود و یا منابع آبی دستی برای حیات وحش ایجاد کنیم.
مطهری بر ایجاد حفاظت از عرصه های طبیعی، نهال کاری و ایجاد منابع آبی جدید تاکید کرد و گفت: افزایش پوشش گیاهی مانع گسترش ریزگرد ها می شود، همچنین باید از ظرفیت آبخیزداری و آبخوان داری نیز استفاده کنیم.
به گزارش ایرنا براساس آخرین نتایج سرشماری پستانداران، جمعیت آهوان نسبت به سرشماری ماقبل آن در مناطق زیر پوشش این مدیریت 12.5 درصد کاهش داشته است.
در خراسان شمالی 56 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور، 150 گونه پرنده از 532 گونه موجود، 68 خزنده از 228 گونه، چهار گونه دوزیست از 20 گونه و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، پلنگ، بالابان، و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اکنون 6.8 درصد از گستره 28 هزار کیلومترمربعی استان خراسان شمالی به عنوان مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست است.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.