محمدنقی کاظمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان سطح 15 هزار هکتار گندم دیم و 6 هزار و 200 هکتار گندم آبی است که کشت آن تا یک ماه آینده دارد.
وی با اشاره به خشکسالی های اخیر گفت: به کشاورزان توصیه می شود در زراعت دیم در اولین فرصت ممکن کشت خود را انجام دهند و تا 20 مهرماه به صورت خشکه کاری انجام شود.
کاظمیان با بیان اینکه طبق پیش بینی های هواشناسی امسال سرما و یخبندان زودرس خواهیم داشت افزود: برای استقرار خوب گندم، تولید مطمئن و مقاوم به سرما از کودهای فسفات و اوره استفاده کنند که توصیه می شود 80 درصد کود اوره در زمان کشت مصرف شود زیرا که سرما را متحمل می شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: همچنین در زراعت آبی به کشاورزانی که از آبیاری تحت فشار استفاده می کنند توصیه می شود از آب فشان هایی استفاده کنند که قطعات ریز داشته باشد و مدت آبیاری را با توجه به عمق بذر کوتاه و تعداد دفعات بیشتر سطح مطلوب داشته باشد.
کاظمیان افزود: با توجه به کاهش آب های زیرزمینی بهتر است کشاورزان از کارنده های کف کار استفاده کنند تا علاوه بر کاهش میزان مصرف آب و سطح سبز مطلوب شاهد افزایش بهره وری آب باشیم.
به گفته وی شهرستان شیروان 12.7 درصد سطح زیر کشت گندم آبی و 15.2 درصد گندم دیم استان خراسان شمالی را دارا است.
شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد واقع است که 105 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.
7186 / 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.