مجید محمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به بی ثباتی اقتصاد و افزایش قیمت ها، خریدار و سازنده مسکن در بلاتکلیفی به سر می برند و تا زمانی که وضعیت اقتصادی تعیین تکلیف نشود وضعیت مسکن هم بلاتکلیف می ماند و سازنده ها و سرمایه گذاران هم سرگردان هستند.
وی افزود: وضعیت مسکن، تابع وضعیت اقتصادی کشور است تا زمانی که ثبات در اقتصاد نباشد، افزایش قیمت ها ادامه دارد و مسکن هم به تبع آن گران تر می شود.
محمدی اظهار داشت: قیمت مسکن، متاثر از افزایش قیمت ارز، دچار تغییر شده و بشدت افزایش یافته است و در این میان، توان خرید مردم در جامعه برای خرید مسکن کاهش یافته است.
این کارشناس مسکن در راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان اینکه مسکن یکی از نیازهای اساسی مردم است گفت: اکنون تقاضا برای آن زیاد است اما توان مردم برای خرید مسکن پایین آمده است و از طرفی عرضه مسکن در بازار کم شده است.
وی افزود: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و بالا رفتن قیمت تمام شده تولید مسکن، سازندگان بلاتکلیف شده اند.
وی تصریح کرد: شماری از سرمایه گذاران که در نقاط خاصی از شهر سرمایه گذاری کرده و از وجود خریدار محصول خود اطمینان دارند، دست و پا شکسته ساخت و ساز انجام می دهند اما در مجموع اکنون ساخت و ساز کمتر شده است.
محمدی گفت: سازنده ها از ماه های اخیر، پروژه ها را تعطیل و یا نیمه تعطیل کرده اند و از این رو، محصولی برای عرضه، به بهره برداری نرسیده است از این رو مسکن برای عرضه وجود ندارد.
این کارشناس مسکن در راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح کرد: ساخت مسکن، فرآیندی زمان بر است و بی ثباتی ها در اقتصاد سبب شده تا مسیر بازار در ماه های آتی، مسیر مشخص نباشد از این رو سرمایه گذاران حوزه مسکن بلاتکلیف هستند.
وی اظهار داشت: در شرایط اقتصادی اکنون، سازنده خیال آسوده ای ندارد که با افزایش قیمت مصالح و افزایش قیمت تمام شده تولید، قیمت فروش در آینده مناسب باشد و سود مورد انتظار حاصل شود و از طرفی، با روند رو به افزایش قیمت ها، قدرت خرید مردم برای تامین مسکن کاهش یافته است.
محمدی درباره پیگیری ها برای افزایش قیمت سقف تسهیلات بانکی و کمک به ساخت مسکن گفت: افزایش سقف تسهیلات بانکی، راهکار خوبی در این زمین نیست و نمی تواند اقدام خوبی برای رونق بازار مسکن باشد زیرا افزایش میزان تسهیلات دریافتی تنها منجر به بدهکارتر شدن متقاضیان وام ها شده و توان بازپرداخت کاهش می یابد.
وی در باره ساخت و سازهای مشارکتی گفت: اکنون قیمت مصالح، مقطوع نیست و نمی توان برآورد درستی از قمیت تمام شده تولید مسکن انجام داد و سهم مشارکت را مشخص کرد.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت زمین به اندازه افزایش قیمت مصالح نبوده است گفت: در این شرایط تعادل که در ابتدای قرارداد مشارکتی مد نظر بوده، در اجرا به هم می خورد، از این رو سازندگان رغبتی برای ساخت و ساز مشارکتی ندارند.
این کارشناس مسکن در راه و شهرسازی خراسان شمالی تاکید کرد: برای رونق بازار مسکن، باید وضعیت اقتصادی به ثبات برسد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.