به گزارش ایرنا محمدرضا خباز، چهارشنبه در جشن ثبت جهانی ذخیرگاه زیست کره کپه داغ خراسان شمالی در یونسکو، اظهار داشت: ثبت جهانی این منطقه ارزشمند به عنوان سیزدهمین زیستگاه ایران با تلاشی حدودا 2 ساله محقق شده است.
وی با اشاره به آیه ای از قرآن، کفران نعمات خدا را موجب نزول عذاب الهی دانست و افزود: وجود قابلیت های زیستی متنوع گیاهی و جانوری و مواهب طبیعی در منطقه گلیل و زیستگاه کپه داغ، نشانه عنایت خاص الهی به مردم این خطه است.
استاندار خراسان شمالی با اشاره به فرایند دشوار مستندسازی ظرفیت های منطقه و اقناع سازمان بین المللی یونسکو برای ثبت جهانی این ذخیره گاه ارزشمند زیستی خاطرنشان کرد: از این پس این منطقه زیر نگاه بین المللی است و سازمان حفاظت محیط زیست هم بر مبنای کارهای علمی برای رشد منطقه و بهره مندی مردم از این ظرفیت توجه ویژه تری به آن خواهد داشت.
خباز از آثار و نتایج ارزشمند ثبت جهانی کپه داغ را معرفی این منطقه به ویژه گلیل شیروان به گردشگران داخلی و خارجی خواند.
نماینده شیروان در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: با ثبت جهانی کپه داغ نه فقط منافع عشایر منطقه و جوامع محلی به خطر نمی افتد، بلکه جامعه جهانی تلاش خواهد کرد که از این منطقه باارزش زیست محیطی حفاظت کند.
عبدالرضا عزیزی افزود: ثبت این منطقه زمینه ارتقای معیشت مردم این خطه را با سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و بوم گردی فراهم کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز با اشاره به این که ظرفیت اصلی ذخیره گاه زیستی کپه داغ، در منطقه گلیل شیروان واقع است، گفت: ثبت جهانی این ذخیره گاه زیست کره در اجلاس اخیر بین الدولی انسان و کره مسکون یونسکو صورت گرفته است.
علی اصغر مطهری افزود: هدف اصلی از این اقدام حل تعارضات جوامع محلی با محیط زیست و منابع طبیعی، توانمندسازی آنان و بهره برداری پایدار و خردمندانه از مواهب طبیعی با تلفیق دانش آکادمیک و دانش جوامع بومی است.
فرماندار شیروان نیز با بیان اینکه اکنون منطقه گلیل هویتی جهانی یافته است، گفت: این امر مسئولیت همگانی را برای حفاظت از این منطقه چند برابر کرده که تحقق آن مستلزم تغییر نگاه و باور حفاظتی است.
امین رضا مرآتی افزود: منطقه گلیل که در گذر تاریخ برای اهالی شیروان و خراسان شمالی حس تعلق خاصی ایجاد می کرده، اکنون متعلق به جامعه جهانی است.
در این مراسم از لوح و تمبر یادبود ثبت جهانی ذخیره گاه زیست کره کپه داغ، رونمایی و از دست اندرکاران ثبت این رویداد و کارمندان نمونه محیط زیست خراسان شمالی قدردانی شد.
ذخیره گاه های زیست کره با هدف استفاده از روش های نوین برای مدیریت مناطق حفاظت شده و نیز عرصه های طبیعی تعریف می شوند و تلاش بر این است تا صیانت از این عرصه ها و بهره برداری از ظرفیت های آن با مشارکت مردم انجام شود.
منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی در حوزه کپه داغ با گستره 18 هزار هکتار در شمال شهرستان شیروان در مرز استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.
این منطقه با آب و هوایی عموما کوهستانی، دارای شیب‌های تند و دره‌های عمیق و صخره‌های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه‌های موسوم به 'کپه داغ' را تشکیل می دهد.
گلیل و سرانی واقع در 60 کیلومتری شهر شیروان با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و تنوع بسیار زیاد پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین قوچ اوریال، تیرماه سال 1350 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.
7186/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.