سیدحسین احمدی سلیمانی، روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در این مجتمع افزود: میزان فروش محصولات شرکت فولاد در سال گذشته 19 هزار میلیارد ریال و از ابتدای امسال هشت هزار میلیارد ریال بوده است.
وی اظهار کرد: میزان خرید ماهانه قطعات شرکت فولاد خراسان حدود 50 میلیارد ریال است که با بومی سازی تولید آن، در حال کاهش خریدهای خارجی این بخش هستیم و نمونه آن تولید استند نورد توسط صنعتگران داخلی در چند روز اخیر است.
وی افزود: با فضایی که پس از برجام ایجاد شد ظرفیت تولید فولاد خراسان 20 درصد افزایش و مصرف انرژی آن 30 درصد کاهش یافت اما اعمال تحریمها و محدود شدن کانال های ارتباط مالی و حمل تولیدات ما با کشتی، می تواند پیامدهایی داشته باشد.
مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان گفت: تحریم کنندگان تلاش دارند همه راهها را مسدود کنند، ولی خوشبختانه از حمایت بین المللی برخوردار نیستند و با تدبیر و پایداری تولید و اشتغال می توان از این شرایط گذر کرد.
احمدی سلیمانی خاطرنشان کرد: علی رغم خروج شرکت خارجی طرف قرارداد، کل 2.5 میلیون تن کنستانتره مجتمع فولاد خراسان در کمتر از 2 سال آینده با اختصاص 77 میلیون دلار ال سی توسط معدن سنگان تامین می شود.
وی افزود: هم اکنون افزون بر 20 فقره قرارداد برای تامین قطعات فولاد خراسان توسط تامین کنندگان خارجی داریم.
احمدی سلیمانی با بیان اینکه امکان افزایش قیمت و رقابت برای فولاد خراسان در بورس وجود ندارد، عنوان کرد: در چند ماه گذشته، به رغم پیگیری های فراوان، تخصیص ارزی به نرخ دولتی برای این مجتمع صورت نگرفته است.
وی اظهار کرد: شرکت فولاد، آهن قراضه را به قیمت 25 هزار ریال خریداری می کند و محصول آن با قیمت 40 هزار ریال به فروش می رسد.
وی گفت: امسال تنها 10 درصد از محصولات تولیدی فولاد خراسان توسط حمل و نقل ریلی و 90 درصد با ناوگان حمل و نقل جاده ای جابه جا شده است.
وی ادامه داد: کل آب مصرفی مجتمع فولاد خراسان از سه حلقه چاه با ظرفیت 115 لیتر بر ثانیه تامین می شود که این مصرف سالانه 2.5 میلیون متر مکعب است و چهار دهم درصد از کل آب مصرفی شهرستان نیشابور را شامل می شود.
وی افزود: در سال 96 و نیز پنج ماه نخست امسال تنها 20 درصد از سهم آب مجتمع از چاه های عمیق استفاده شده و شرکت فولاد در راستای حراست از منابع آبی دشت نیشابور، در حال سرمایه گذاری برای اکتشاف و جایگزینی سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از فرار آب است.
مجتمع فولاد خراسان در منطقه ای به مساحت یک هزار و 400 هکتار در 15 کیلومتری شمال غرب نیشابور قرار دارد.
این مجتمع شامل 6 کارخانه گندله سازی با ظرفیت 2 و نیم میلیون تن، 2 واحد احیای مستقیم با ظرفیت یک و 6 دهم میلیون تن، 2 واحد فولادسازی با ظرفیت یک و چهار دهم میلیون تن و کارخانه نورد با ظرفیت 640 هزار تن در سال است.
نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.